![Wiedza najlepszym lekarstwem dla natury — Viessmann wspiera edukację ekologiczną Wiedza najlepszym lekarstwem dla natury — Viessmann wspiera edukację ekologiczną](https://ecieplo.pl/wp-content/uploads/2023/08/dzika-pszczola-1-1030x538.jpg)
Dlaczego edukacja ekologiczna jest ważna?
Do ekologicznego stylu życia można dochodzić na dwa sposoby: poprzez regulacje na poziomie prawa krajowego i międzynarodowego oraz poprzez dobrowolne postępowanie zgodnie z „zielonymi” wytycznymi. Pierwszy sposób przynosi niewątpliwie efekty – Polacy segregują odpady, zużywają mniej plastikowych sztućców, wymieniają węglowe piece na czystsze źródła energii. Jednocześnie wszystkie te działania przebiegają znacznie sprawniej i skuteczniej, jeśli u ich podstaw leży nie tylko konieczność podporządkowania się przepisom i strach przed karą, ale również proekologiczne działania wbudowane w osobisty system wartości. Do tego właśnie potrzebna jest nam edukacja ekologiczna. Celem działań z jej zakresu jest wychowanie kolejnych pokoleń Polaków odpowiedzialnych za środowisko naturalne, świadomych konsekwencji swoich wyborów.
Kiedy powinna zaczynać się edukacja ekologiczna? Odpowiedź jest oczywista – jak najwcześniej. Warto przy tym pamiętać, że na człowieka, zwłaszcza w pierwszych latach życia, oddziałuje nie wykład, ale przykład. Dzieci uczą się od swoich rodziców, powtarzając ich czyny. Jeśli więc w domu dużo się mówi o ekologii, ale postępuje inaczej, najmłodsi nie wytworzą w sobie postaw proekologicznych.
Ogromne znaczenie w procesie zielonego wychowania ma również szkoła oraz instytucje o charakterze edukacyjnym i kulturalnym. Wychowanie w szacunku dla środowiska naturalnego wpisane jest w programy nauczania, ale potrzeba o wiele więcej, niż jednorazowe akcje (takie jak np. Dzień Ziemi), by wzbudzić w dzieciach faktyczne zainteresowanie ochroną przyrody. Niezbędne jest stworzenie szerokiej oferty atrakcyjnych zajęć szkolnych i pozaszkolnych, obejmujących proekologiczne aktywności i zabawy, które angażują uczniów i pozostawiają trwały ślad w ich pamięci. Nie wolno zapominać także o dorosłych – wychowani w czasach, gdy o ekologii mówiło się jeszcze niewiele, przedstawiciele boomersów i pokolenia X również muszą być uwzględnieni w akcjach edukacyjnych, kierowanych do osób 40+ i do całych rodzin.
Skuteczna edukacja ekologiczna – jak komunikować, żeby dotrzeć do najmłodszych i do starszych?
O skuteczności procesu edukacyjnego decyduje przede wszystkim jego atrakcyjność – zwłaszcza jeśli mówimy o formach pozaszkolnych. Ani dzieci, ani dorośli nie będą uczestniczyć w zajęciach, które nie są w ich rozumieniu ciekawe i wartościowe. Głównym wyzwaniem edukatorów jest zatem takie konstruowanie przekazu, aby trafiał on do założonej grupy docelowej.
Poszczególni odbiorcy mają bardzo różne potrzeby: wśród najmłodszych dzieci dominować musi zabawa – treści edukacyjne podawane są niejako przy okazji. Uczniowie podstawówek są z kolei bardzo aktywnymi odbiorcami i osoba prowadząca zajęcia musi być przygotowana na pojawiające się pytania. W przypadku nastolatków najlepiej sprawdza się DIY, umożliwiające osobiste dotykanie podawanych treści. Bardzo ciekawą grupę stanowią seniorzy – wbrew powszechnemu mniemaniu, wykazują oni ogromne zainteresowanie treściami ekologicznymi i chętnie angażują się w działania na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego. Zupełnie inaczej wygląda proces edukacji ekologicznej w trakcie festynów czy eventów – nie ma warunków ani czasu na wykład, więc najlepiej posługiwać się sugestywnymi pomocami naukowymi.
Współpraca Viessmann z Fundacją Ekologiczną Pszczoła Musi Być
Trudnej (ale bardzo satysfakcjonującej) roli edukatorów ekologicznych, podjęli się członkowie Fundacji Pszczoła Musi Być. W swoich projektach starają się docierać do jak najszerszej części społeczeństwa, co wymaga zarówno fachowej wiedzy, jak i pedagogicznej praktyki. Viessmann z dumą wspiera te przedsięwzięcia, które skutkują możliwością przekazywania ekologicznej wiedzy na terenie całego kraju, w ramach różnych grup docelowych. Tylko w ostatnich miesiącach pracownicy Fundacji przeprowadzili z pomocą Viessmann zajęcia w przedszkolach, w szkołach oraz w ramach lokalnych festynów.
Zajęcia prowadzimy z wykorzystaniem różnych technik i pomocy naukowych, dopasowanych do możliwości i potrzeb grupy. Wśród najmłodszych dzieci przeważa pedagogika zabawy i zajęcia w ruchu. Starsze są już w stanie skupić się na formie wykładowo-pokazowej. Podczas eventów plenerowych najczęściej reagujemy na naturalną aktywność gości naszego stoiska i odpowiadamy na ich pytania – tłumaczy Jakub Sobeczek, współzałożyciel i członek zarządu Fundacji Pszczoła Musi Być.
Czysta strona mocy Viessmann
Wspieranie edukacji ekologicznej jest spójne z dewizą Viessmann. Zrównoważony rozwój prowadzący do regeneracji środowiska naturalnego leży u podstaw koncepcyjnych naszej działalności. Nasze systemy grzewcze cechuje nie tylko duża sprawność energetyczna, ale także wyjątkowo niska emisyjność. Na CzystaMoc można zapoznać się z urządzeniami nowej generacji: powietrzną pompą ciepła i gazowym kotłem kondensacyjnym, które są odpowiedzią na potrzeby zarówno gospodarstw domowych, jak i mniejszych przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych.
Mamy świadomość, że konsekwencje dzisiejszych decyzji ponosić będziemy nie my, ale przyszłe pokolenia – nasze dzieci, wnuki i ich potomkowie. Chcemy zostawić im lepszy świat niż ten, który sami zastaliśmy – czystszy, bezpieczniejszy i zdrowszy. Aby ten plan zrealizować, potrzeba jednak współpracy całego społeczeństwa – wierzymy, że będzie ona możliwa do osiągnięcia właśnie dzięki systematycznej edukacji ekologicznej i zaoferowaniu alternatywnych, efektywnych ekonomicznie rozwiązań.
Jako firma odpowiedzialna społecznie i zaangażowana w sprawiedliwą transformację energetyczną, Viessmann wspiera edukację ekologiczną – stąd nasza współpraca z Fundacją Ekologiczną Pszczoła Musi Być – podsumowała Ewelina Bartnikowska, Marketing Manager Viessmann Sp. z o.o.
al. Karkonoska 65,
53-015 Wrocław
tel. 801 00 2345
e-mail: [email protected]
www.viessmann.pl
facebook/viessmannpl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.