
Zgodnie z obowiązującym prawem (tzw. zasadą TPA: Third Party Access[1]), od 2007 roku odbiorcy końcowi mają swobodę wyboru sprzedawcy energii elektrycznej i gazu. Prezes URE prowadzi monitoring zmian sprzedawców energii elektrycznej w dwóch grupach odbiorców: klientów indywidualnych (grupy G) i biznesowych (A, B, C). Od końca 2007 r. sprzedawcę zmieniło 928 tys. odbiorców: 707 tys. w grupach taryfowych G i 221 tys. w grupach taryfowych A, B i C.
Od początku tego roku, w porównaniu z drugą połową 2020 r., widać wyraźny wzrost liczby zmian sprzedawcy energii. W grupie odbiorców indywidualnych w czerwcu tego roku zmiany dokonało 1 858 odbiorców (w 2020 r. – 1 297).
Natomiast wśród odbiorców biznesowych liczba zmian wzrosła ponad dwukrotnie: w 2021 r. – 456 odbiorców zmieniło sprzedawcę prądu, podczas gdy rok wcześniej na taki krok zdecydowało się tylko 214 odbiorców z grup „biznesowych”.
Na swobodę wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.
Prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe.
Dlatego Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę.
Oprócz ceny za energię elektryczną należy zwracać uwagę na to czy czy oprócz energii elektrycznej oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty, na jaki okres zawierany jest kontrakt, czy jest automatycznie przedłużany, jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy), a także, na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.
URE przypomina, że należy również pamiętać, o tym, że od każdej umowy zawartej na odległość można odstąpić. Konsument ma na to 14 dni od dnia jej zawarcia i może to zrobić bez podawania przyczyny takiej decyzji. O tym jak również o bezpieczeństwie i rozwadze przy podpisywaniu umów pisaliśmy już tutaj.
Źródło: ure.gov.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.