Reklama
kongres.energetyka-rozproszona.pl

Na stacjach ładowania aut EV zapłacisz kartą, dostaniesz też fakturę i raporty

Zbliża się prawdziwa rewolucja w płatnościach za ładowanie elektryków. Za sprawą unijnych przepisów stacje ładowania wkrótce powinny zostać wyposażone w terminale płatnicze. Elocity, jako dostawca systemów do zarządzania stacjami ładowania i sprzedaży usług ładowania, opracowało gotowe rozwiązania, które ułatwią operatorom stacji spełnienie nowych wymogów, a kierowcom pozwolą wygodnie korzystać z płatności kartą i pobierania faktur.

Na stacjach ładowania aut EV zapłacisz kartą, dostaniesz też fakturę i raporty
Na stacjach ładowania aut EV zapłacisz kartą, dostaniesz też fakturę i raporty

W lipcu 2023 roku Rada Unii Europejskiej przyjęła regulację dotyczącą paliw alternatywnych, popularnie zwaną AFIR (ang. Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure). Nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE jesienią, a zaczną obowiązywać w pierwszej połowie 2024 roku, zastępując regulacje z 2014 roku w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Usprawnienia dla kierowców, wyzwania dla operatorów stacji ładowania

W praktyce AFIR oznacza, że operatorzy uruchamiający nowe stacje ładowania w ciągu 6 miesięcy od wejścia rozporządzenia w życie (tj. w pierwszej połowie 2024 r.) muszą udostępnić użytkownikom narzędzia do tzw. ad hoc payments, które nie wymagają zawarcia umowy z operatorem. Na stacjach o mocy równej lub większej niż 50 kW będą to terminale i urządzenia do płatności bezdotykowych, na stacjach o niższej mocy urządzenia korzystające z internetu i umożliwiające płatności np. z wykorzystaniem kodów QR. Z czasem te zasady mają objąć nie tylko nowo budowane, ale wszystkie stacje ładowania aut elektrycznych.

Wprowadzenie na stacjach ładowania możliwości płatności kartą oznacza, że za ładowanie auta zapłacimy tak, jak za zakupy w sklepie. I o ile dla kierowców AFIR oznacza to po prostu więcej możliwości, o tyle dla operatorów stacji ładowania jest to poważne wyzwanie. Jesteśmy na nie gotowi, dzięki naszym autorskim rozwiązaniom technologicznym – podkreśla Adrian Nocuń, członek zarządu Elocity odpowiedzialny za wdrożenie terminali płatniczych.

Ad hoc payments i faktury. Jak to pogodzić?

Wprowadzona przepisami demokratyzacja płatności z pewnością ucieszy kierowców, którzy chcąc skorzystać ze stacji ładowania pobierali aplikacje, rejestrowali się, wprowadzali dane osobowe, a następnie podpinali do niej kartę płatniczą lub kartę RFID. Atutem w przypadku aplikacji był z pewnością łatwy dostęp do historii ładowań, czy faktur. W jaki sposób zapewnić teraz dostęp do faktur użytkownikom aut elektrycznych, którzy zamiast logować się do aplikacji będą mogli skorzystać z terminali? To ważne pytanie, szczególnie w kontekście prawnych obowiązków operatorów stacji ładowania.

W zakresie dokumentowania usług ładowania samochodów, które traktowane są dla celów VAT jako sprzedaż energii elektrycznej, zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej – wyjaśnia Krzysztof Hejduk, doradca podatkowy. – Tym niemniej, należy pamiętać, że dostawcy usług ładowania zobowiązani będą do wystawienia faktur VAT w przypadku sprzedaży realizowanej na rzecz podatników tego podatku (art. 106b ust. 1 ustawy o VAT) – dodaje ekspert.

Terminale Elocity. Unikatowe rozwiązanie w skali kraju

Elocity postanowiło uprościć i zautomatyzować proces wystawiania faktur dla kierowców płacących kartą za ładowania auta. W efekcie terminale płatnicze mogą być zintegrowane ze stacjami ładowania, a ich software umożliwia automatyczne wystawienie faktury. Wystarczy, że kierowca na terminalu poda NIP i numer telefonu, na który zostanie wysłany SMS z linkiem do pobrania dokumentu. Ale to nie wszystkie udogodnienia.

Istniejące oraz nowe stacje ładowania, które są zintegrowane z systemem Elocity będzie można wyposażyć w terminal płatniczy, który może być zamontowany w stacji ładowania albo na oddzielnym słupku – wyjaśnia Adrian Nocuń. – To oznacza, że operatorzy stacji mogą w jednym miejscu generować kompletne raporty o sprzedaży zarówno dla osób fizycznych, jak i dla firm niezależnie od formy płatności (terminal lub aplikacja). W praktyce mamy więc bezobsługowe dla operatora rozwiązanie, które w jednym miejscu konsoliduje informacje płynące z terminala, z tymi odbieranymi z aplikacji – zaznacza ekspert.

Jak podkreślają eksperci spółki, całość jest bezpieczna podatkowo nie tylko w świetle aktualnych przepisów, ale również w perspektywie Krajowego Systemu e-Faktur, który zacznie obowiązywać czynnych płatników VAT od 1 lipca 2024 r.

ELO.CITY

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz