Reklama
https://homecomfort.com.pl/

Woltair: Moc technologii w służbie energooszczędności

10 października nasza redakcja miała przyjemność gościć na otwarciu akademii Woltair. Po prezentacji pomysłu przeprowadziliśmy wywiad z Michałem Borkiem, country managerem Woltair w Polsce. O czym rozmawialiśmy w materiale poniżej...

Woltair: Moc technologii w służbie energooszczędności
Woltair: Moc technologii w służbie energooszczędności

Ewa Ruszczyńska: Czym zajmuje się Państwa firma, kiedy powstała, skąd pomysł?

Michał Borek: Woltair powstał w 2017 roku, założony został w Czechach przez trzech wspólników. Pomysł wynikał z bezpośrednich wyzwań, które widoczne były na rynku, czyli braku digitalizacji procesów sprzedażowych, braku szerokiej gamy produktów i braku dopasowania urządzenia pod indywidualne potrzeby klientów i domu. Rynek pomp ciepła, w przeciwieństwie do rynku fotowoltaiki, jest dalej rynkiem bardzo rozdrobnionym i opiera się na indywidualnych instalatorach, których my staramy się zagregować do naszej platformy. Jesteśmy firmą technologiczną, która rewolucjonizuje proces instalacji oraz sprzedaży pompy ciepła. W branży mówimy, że średni czas instalacji pompy wynosi około 4 miesiące (od momentu wyboru pompy ciepła do uruchomienia), my oferujemy naszym klientom instalację w ciągu 30 dni roboczych albo zwrot 50% kosztów. Wyróżnia nas ekspertyza, która jest w tej chwili największym wyzwaniem na rynku. Większość pomp ciepła zainstalowanych w Polsce jest za dużych, i jest to temat tabu, o którym się nie mówi. Natomiast pompy są źle dobrane, przez co rachunki nie spadają. Bardzo często nie wynika to ze złej woli sprzedawcy, który chce zawyżyć kwotę sprzedaży z uwagi na otrzymywaną prowizję, tylko z braku wiedzy, braku zrozumienia jak pompa musi działać, i jakiej musi być wielkości, żeby rachunki rzeczywiście były niższe. To, że pompa ciepła jest urządzeniem, które jest efektywne i które rewolucjonizuje rynek w Europie, nie budzi już wątpliwości. W dalszym ciągu dostrzegamy dwa wyzwania – potrzebna jest wiedza oraz dobra pompa, tj. dobrze dobrana i zainstalowana. Wystarczy, że jeden z tych elementów nie zadziała i urządzenie nie będzie spełniać swojego zadania. Stąd pomysł na Akademię, która ma szkolić i certyfikować nowych techników.

ER: Skąd pomysł na akademię?

MB: W naszym ekosystemie mamy około 100 firm, z którymi współpracujemy, posiadają one nasz certyfikat jakości – Woltair Partner. Niektóre szkolenia w Akademii będą bezpłatne dla naszych partnerów, część szkoleń organizują producenci. Zależy nam na tym, aby ta nasza przestrzeń była miejscem wymiany wiedzy i doświadczeń też dla producentów, żeby mogli prowadzić swoje szkolenia u nas.

ER: Jakie produkty są w Państwa ofercie?

MB: W chwili obecnej mamy w ofercie produkty 15 producentów, są to największe firmy, takie jak Daikin, Panasonic, LG, czy Buderus, i co istotne mamy swoją pompę ciepła REWOLO. Tak naprawdę oferujemy wszystkie pompy ciepła wysokiej jakości, które są dostępne w Polsce, przy czym nie chcemy w żaden sposób wyróżniać danego producenta – są to różne segmenty, dla różnych gospodarstw domowych. Klient po przejściu audytu i określeniu swoich potrzeb, otrzymuje 3 oferty o różnych poziomach cenowych.

ER: W takim wypadku zapytam o Państwa pompę ciepła, jest już dostępna, co ją wyróżnia?

MB: Dzisiaj ją oficjalnie ogłosiliśmy i do końca roku REWOLO będzie dostępne dla klientów w Polsce. W Czechach już widzimy duże zainteresowanie naszą pompą ciepła. Innowacyjną funkcją tego urządzenia jest przede wszystkim estymacja pogody – wbudowany moduł, po połączeniu z Wi-Fi uzyskuje dane pogodowe, dzięki czemu pompa jest w stanie skomunikować się z instalacją fotowoltaiczną i określić zapotrzebowanie na energię. Nasza pompa ma bardzo wysokie wskaźniki COP przy niskich temperaturach oraz wysoką moc – to są dwie rzeczy, które ją wyróżniają.

ER: Odnośnie boomu, czy on trwa i będzie trwał, czy z racji cen energii rynek wyhamuje?

MB: Na pewno każdy rynek kiedyś wyhamuje, natomiast my jesteśmy na początku tej drogi. W Polsce jest ponad 10 milionów domów: w ostatnich 5 latach sprzedało się 400 tys. pomp ciepła, 200 tys. w zeszłym roku, a dwa lata temu 100 tys. Jesteśmy dopiero na samym początku boomu. Rynek będzie rosnąć, mam jednak nadzieję, że w sposób stabilny, a nie skokowy tak jak w ubiegłym roku. Odwróciło to trochę sytuację i spowodowało, że jakość przestała być czynnikiem wyróżniającym, a liczyła się tylko dostępność. Ceny energii oczywiście mają duży wpływ, dlatego idealnym połączeniem jest podwójna instalacja: fotowoltaika + pompa ciepła, wtedy otrzymujemy największe zabezpieczenie. Ceny są uzależnione od wielu czynników makroekonomicznych, od decyzji rządu odnośnie cen maksymalnych, ale biorąc pod uwagę efektywność urządzeń, nawet przy wzroście cen energii, pompa ciepła dalej spełni swoje zadanie, jeżeli jest dobrze dobrana i zainstalowana.

ER: Plany na przyszłość, kolejne etapy rozwoju?

MB: Woltair obecnie działa w czterech krajach. Są to Czechy, Polska, Włochy oraz Niemcy. Myślę, że jest to dopiero początek naszej ekspansji międzynarodowej. Mamy duże zainteresowanie ze strony inwestorów, nie tylko europejskich, ale również pochodzących z Kanady czy ze Stanów Zjednoczonych. Wzrost przez ekspertyzę i rozwój przez ekspertyzę wymaga czasu, natomiast rozwiązuje bardzo duży problem na rynku. Natomiast jestem przekonany, że za rok, czy dwa lata wszyscy będą wiedzieli, że największym problemem w pierwszej fazie rozwoju pomp ciepła w Polsce była wiedza i jej wymiana, dlatego właśnie powstała Akademia Woltair, jako odpowiedź na wyzwania z jakimi zmaga się nasza branża.

ER: Dziękuję za rozmowę. Jestem wdzięczna za poświęcony mi czas i szczerość wypowiedzi, czytelnicy to na pewno docenią…

Michał Borek, Country Manager Woltair Polska

Woltair.pl Sp. z o.o.
ul. Szyszkowa 35/37
02-285 Warszawa
tel. 22 417 34 46
email: [email protected]
www.woltair.pl
Facebook
LinkedIn

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz