Reklama
#

Wzrasta liczba rejestracji samochodów elektrycznych mimo niedoboru półprzewodników!

Końcem października 2021 roku w Polsce były zarejestrowane łącznie 33 143 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Co oznacza, że przez pierwsze dziesięć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 14 549 sztuk, tj. o 105% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Wzrasta liczba rejestracji samochodów elektrycznych mimo niedoboru półprzewodników! [źródło: www.pspa.com.pl]
Wzrasta liczba rejestracji samochodów elektrycznych mimo niedoboru półprzewodników! [źródło: www.pspa.com.pl]

Pod koniec października 2021 roku w Polsce mieliśmy 33 143 elektryczne samochody osobowe. 48% z tego to samochody w pełni elektryczne, a pozostałe 52% to hybrydy typu plug-in. Samochodów dostawczych i ciężarowych mieliśmy 1 412 sztuk. Widoczny jest również na polskich drogach przyrost liczby elektrycznych motorowerów i motocykli — pod koniec października 2021 roku było ich 10 601 sztuk.
Ważny jest również przyrost liczby elektrobusów, która w 2021 roku (styczeń — październik) powiększyła się o 202 zeroemisyjne pojazdy w porównaniu z 154 autobusami w analogicznym okresie 2020 roku.

Reklama
oknonet.pl

Za wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym widoczny jest rozwój infrastruktury ładowania, Pod koniec października mieliśmy w kraju 1 712 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (31% to ładowanie prądem stałym, a 69% prądem przemiennym).

Właśnie zakończył się szczyt klimatyczny COP26 w Glasgow, gdzie pośród wielu przyjętych deklaracji znalazła się także ta najważniejsza z punktu widzenia branży motoryzacyjnej, podpisana przez ponad 100 krajów, organizacji i firm biznesowych – w tym motoryzacyjnych, deklarująca zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r. Jednym z sygnatariuszy jest Polska i bardzo cieszy, że nasz rząd zadeklarował aktywne wsparcie dla tych działań. Decyzja ta jest szczególnie ambitna, bo do roku 2035 zostało zaledwie 14 lat, a w Polsce przez ostatnie 30 lat nie podjęto żadnych działań, by powstrzymać napływ starych używanych samochodów, których co roku wjeżdża do naszego kraju ponad pół miliona. Ponadto wiek co najmniej połowy importowanych w ostatnich latach samochodów przekraczał 10 lat. W tym kontekście trzeba niezwłocznie podjąć działania, które sprawią, że czekająca nas transformacja przebiegnie w sposób akceptowalny społecznie, a także pozwoli na utrzymanie roli i konkurencyjności krajowego sektora motoryzacyjnego, bo jest to wiodący sektor polskiej gospodarki, który daje zatrudnienie ponad 400 tysiącom osób – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

 

Mimo kryzysu na rynku motoryzacyjnym, przez pierwsze 10 miesięcy 2021 r. liczba rejestracji osobowych BEV wzrosła o 78% r/r, a PHEV o 132% r/r. Mimo zwiększonej dynamiki rozwoju rynku e-mobility niedobór półprzewodników ogranicza lub opóźnia dostępność egzemplarzy szeregu modeli z napędem elektrycznym, co z pewnością przełoży się również na początkową popularność uruchamianych, kierowanych m.in. do przedsiębiorców, komponentów programu „Mój Elektryk”. Na osiągnięcie efektu skali i możliwość oceny rynkowych skutków systemu wsparcia NFOŚiGW będziemy musieli poczekać co najmniej do przyszłego roku – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

 

 

źródło: pspa.com.pl

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz