Reklama
https://www.targikielce.pl/enex

Półmetek projektu EKO-LOG

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podaje, że zakończył się etap gromadzenia danych w ramach realizowanego przez (PSPA) projektu EKO-LOG, pierwszego w Polsce badania seryjnej, w 100% elektrycznej ciężarówki. Z testów wynika — jak podaje PSPA, że elektryfikacja transportu ciężkiego przynosi szereg korzyści ekologicznych.

Półmetek projektu EKO-LOG
Półmetek projektu EKO-LOG [Źródło: pspa.com.pl]

W ramach pierwszego etapu projektu EKO-LOG całkowicie elektryczne Volvo FE przejechało łącznie 5056 km. W trakcie badania elektryczna ciężarówka pozwoliła zredukować emisje CO2 o 2 tony względem pojazdu z silnikiem spalinowym. Aby wytworzyć wartość oszczędzonego dwutlenku węgla, przeciętny samochód osobowy musiałby przejechać niemal 20 tysięcy kilometrów.

Reklama
oknonet.pl

PSPA poddało pojazd ocenie w 5 różnych aspektach, mających kluczowe znaczenie z perspektywy przedsiębiorstw branży TSL: wydajności, użyteczności, społeczno-środowiskowym, kosztów eksploatacji oraz flotowym.

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych generowanych przez transport ciężki jest jednym z kluczowych elementów w dążeniu do poprawy jakości powietrza. To właśnie samochody ciężarowe są jednymi z najbardziej inwazyjnych dla klimatu i środowiska. Stanowią one 5% ogólnego parku pojazdów poruszających się po Europie, jednocześnie odpowiadając za niemal 20% dwutlenku węgla emitowanego przez cały sektor transport drogowego – mówi Albert Kania z PSPA, Koordynator projektu EKO-LOG.

Inauguracja projektu EKO-LOG odbyła się 27 maja w Warszawie podczas konferencji Volvo Trucks. Etap badawczy, w którego czasie zbierane były dane, trwał 2 miesiące.

Ciężarówka w ramach pilotażu została włączona do floty firmy No Limit, odpowiedzialnej za procesy logistyczne, obsługi dostawy dla pozostałych partnerów badania – IKEA oraz H&M Logistics na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim, oraz Pruszkowie do punktów odbioru na terenie Warszawy.

Badanie obejmowało również sprawdzenie pojazdu poza aglomeracjami miejskimi podczas przejazdu na trasie Grodzisk Maz. – Stryków – Grodzisk Maz. Celem było ustalenie użyteczności elektrycznych pojazdów ciężarowych na dłuższych trasach pozamiejskich.

To, co do tej pory udało się zrealizować w ramach projektu EKO-LOG potwierdziło nasze oczekiwania co do wykorzystania pojazdów elektrycznych Volvo Trucks w warunkach miejskich. Pierwsza elektryczna ciężarówka Volvo FE Electric nie dość, że zapewnia oczekiwane zasięgi, to gwarantuje kierowcy lepszy komfort pracy, ale też wpływa znacząco na czas realizowanych dostaw. Nasza ciężarówka spełnia pokładane w niej nadzieje i udaje się zrealizować wszystkie zadania partnerów, a nawet jest możliwość dodatkowych zleceń. – podkreśla Piotr Werner, Product Digital Marketing Manager Volvo Trucks Polska.

W testach uczestniczyła w pełni elektryczna ciężarówka Volvo FE Electric. Pojazd cechuje dopuszczalna masa całkowita 27 ton. Samochód został wyposażony w trzyosiowe podwozie z zabudową GT Trailers oraz skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000 kg, zdolną pomieścić do 19 europalet.

Volvo dysponuje akumulatorem o pojemności 265 kWh, a na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać około 200 km, w zależności od konfiguracji. Ładowanie pojazdu prądem stałym (DC) zajmuje ok. 2 godzin, natomiast uzupełnienie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.

Etap badawczy projektu EKO-LOG zakończył się 31 lipca 2021 roku. Obecnie pozyskane dane są szczegółowo opracowywane i zostaną przedstawione w raporcie końcowym podsumowującym efekty badań.

Oficjalna premiera raportu odbędzie się 9 września 2021 roku podczas konferencji prasowej 4POLAND organizowanej przez Volvo Trucks na torze Jastrząb pod Radomiem.

Źródło: pspa.com.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz