.
Reklama
heiztechnik banner 311023
.

AC, DC, CHAdeMO – terminy, które musisz znać jeżdżąc EV

Wraz z coraz większą popularnością samochodów elektrycznych, wzrasta też infrastruktura sieci ładowania, co z kolei wiąże się z różnego rodzaju terminami. Elocity przybliża kilka z nich, by ułatwić kierowcom poruszanie się w świecie elektromobilności.

AC, DC, CHAdeMO - terminy, które musisz znać jeżdżąc EV
AC, DC, CHAdeMO - terminy, które musisz znać jeżdżąc EV [Źródło: elo.city]

 

Reklama
oknonet.pl

AC

Czas ładowania samochodu elektrycznego w dużej mierze uzależniony jest od źródła prądu, jakim bateria w aucie jest ładowana. W Polsce najczęściej samochody ładowane są z prądu zmiennego, czyli AC. Innymi słowy, to ładowanie z przysłowiowego gniazdka w domu. Moc ładowania w tym wypadku nie jest zbyt duża, w zależności od ładowarki waha się od 3 kW do 22 kW, a w niektórych przypadkach nawet 44 kW.

DC

DC to inaczej prąd stały. Korzystają z niego tzw. szybkie ładowarki, charakteryzujące się dużo większą mocą – 100 czy 150 kW, co z kolei zapewnia znacznie krótszy czas naładowania baterii w samochodzie elektrycznym. W zależności od mocy stacji ładowania oraz baterii w aucie czas naładowania do pełna może wynosić od kilkudziesięciu minut do ok. 2 godzin.

CCS

Standard ładowania samochodów elektrycznych. Skrót pochodzi od Combinad Charging System. Aktualnie CCS obsługuje nawet do 350 kilowatów (kW). Należy pamiętać, że moc ładowania uzależniona jest nie tylko od ładowarki, a również od samochodu, w jakim znajduje się bateria, a dokładniej jego ładowarki pokładowej. Standard CCS jest coraz bardziej popularnych w samochodach elektrycznych produkowanych w Europie.

CHAdeMO

CHAdeMO to standard ładowania samochodów elektrycznych prądem stałym — DC. W Polsce za jego popularność odpowiedzialny jest Nissan Leaf, jednak obecnie można go znaleźć również w samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in m.in. takich marek, jak: Mitsubischi, Mazda, Citroen czy nowe Lexusy.

Ładowarka do samochodów elektrycznych

Urządzenie zapewniające możliwość ładowania samochodów elektrycznych za pomocą prądu przemiennego. Można rozróżnić dwa rodzaje ładowarek: ładowarka stacjonarna, którą można zamontować w domu czy w garażu. Korzysta z prądu przemiennego — AC lub ładowarka mobilna tzw. przenośna. Jest to ładowarka, jaką można wozić ze sobą w samochodzie, umożliwiająca w sytuacjach awaryjnych podłączenie się do zwykłego gniazdka 230 V, dostosowanego do ładowania samochodów elektrycznych.

Stacja ładowania samochodów elektrycznych

Urządzenie umożliwiające ładowanie samochodów elektrycznych. W zależności od rodzaju prądu mówimy o stacjach AC (wolne, prąd przemienny), lub DC, które charakteryzują się dużo większą mocą.

PHEV

Nazwa pochodząca z języka angielskiego. PHEV, czyli Plug-in-hybrid electric vehicle, czyli hybrydowy pojazd elektryczny, wykorzystujący zarówno konwencjonalny napęd, jak i elektryczny z możliwością ładowania za pomocą ładowarek elektrycznych.

Hamowanie rekuperacyjne

Jest to proces hamowania samochodem elektrycznym, bez używania hamulców. Następuje wówczas proces odzyskiwania energii. Dzięki temu można nieznacznie zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego, bądź hybrydy typu plug-in. Hamowanie rekuperacyjne jest szczególnie wykorzystywane, a przede wszystkim zalecane podczas jazdy miejskiej.

Źródło: elo.city

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz