.
Reklama
https://kongresmove.pl/pl
.

Ekosystem wokół Bałtyku

Dlaczego skandynawski inwestor wybrał Polskę, jak przebiega budowa gdańskiej fabryki akumulatorowych paków, jaki asortyment będzie oferowała firma, co musi zrobić Europa by bardziej zadbać o swoje interesy oraz dlaczego warto być na Kongresie Nowej Mobilności – te i inne zagadnienia porusza w rozmowie z elektromobilni.pl Robert Chryc-Gawrychowski, Prezes zarządu Northvolt Poland.

Ekosystem wokół Bałtyku
Ekosystem wokół Bałtyku [źródło: www.elektromobilni.pl]

Northvolt buduje w Polsce fabrykę paków akumulatorowych. Dlaczego właśnie Polska została wybrana jako miejsce do zainwestowania?

Reklama
oknonet.pl

Northvolt w Polsce zajmuje się produkcją systemów bateryjnych do zastosowań przemysłowych oraz stacjonarnych i mobilnych magazynów energii. Od 2018 roku działamy w Gdańsku, gdzie wynajęliśmy przestrzeń produkcyjną o powierzchni 5000 tysięcy m², która już dwa lata temu okazała się dla nas za mała. Stąd też decyzja o inwestycji w nową fabrykę, o której opowiem później. Na lokalizację naszego zakładu produkcyjnego wybraliśmy Gdańsk, a dokładniej – bezpośrednie sąsiedztwo Portu Gdańsk oraz terminalu głębokowodnego. Pod względem logistycznym jest to miejsce idealne. Duża część komponentów potrzebnych do produkcji oraz wytwarzanych przez nas pakietów bateryjnych będzie transportowana właśnie drogą morską. Naszym celem jest, aby transport pomiędzy naszą fabryką i portem docelowo odbywał się pojazdami elektrycznymi, co jeszcze bardziej obniży emisję związaną z operacjami logistycznymi.

Jaka jest skala planowanych inwestycji Northvolt w naszym kraju?

Łączne nakłady inwestycyjne w pierwszej fazie naszej działalności i ekspansji w Gdańsku wyniosą ponad 200 milionów dolarów. Powstaje zakład produkcyjny i centrum badawczo-rozwojowe magazynów energii oraz systemów bateryjnych. Docelowo zakład będzie miał powierzchnię nawet 50 tysięcy m², czyli siedmiu boisk piłkarskich, a jego zdolność produkcyjna nawet 12 GWh rocznie. W 2021 roku nabyliśmy działkę w porcie i rozpoczęliśmy prace przygotowawcze do budowy pierwszego etapu tej inwestycji.

Jak dziś wyglądają postępy prac na budowie. Kiedy Northvolt uruchomi fabrykę? Ile osób znajdzie w niej zatrudnienie?

Aktualnie budowa jest już praktycznie zakończona i w najbliższym czasie uzyskamy pozwolenie na użytkowanie. Po tym przyjdzie czas na instalację linii produkcyjnych i rozruch produkcji. Będziemy również przeprowadzać zespoły pracujące aktualnie w dwóch wynajmowanych lokalizacjach, czyli łącznie ponad 300 osób. Pierwszy etap inwestycji Northvolt to hala produkcyjna, budynek biurowy oraz dwa magazyny wysokie na 30 metrów. Łączna powierzchnia zakładu wynosi 25 tysięcy m², a jego docelowa zdolność produkcyjna wyniesie 5 GWh. Działalność produkcyjną w nowej fabryce planujemy uruchomić w drugiej połowie tego roku. Łącznie będzie w nim pracowało 500 osób. Rekrutacje prowadzimy już od zeszłego roku, natomiast potrzebujemy jeszcze około 100 operatorów, magazynierów, elektroników, automatyków, mechaników, techników testu, jakości i utrzymania ruchu, inżynierów, specjalistów do działu zakupów i logistyki oraz wielu innych profesjonalistów.

To, że Northvolt buduje fabrykę, nie oznacza, że nic nie produkuje w Polsce. Jak wygląda obecnie produkcja w Polsce?

Pierwszy moduł bateryjny Northvolt w Polsce powstał w 2018 roku. Od tego czasu stale zwiększamy nasze moce produkcyjne, aby sprostać zapotrzebowaniu naszych klientów.

Aktualnie w wynajętej przestrzeni produkcyjnej w Gdańsku produkujemy moduły bateryjne, z których tworzymy – jak z klocków lego – systemy bateryjne do zastosowań w przemyśle oraz magazyny energii. Systemy bateryjne produkowane w Gdańsku zasilają maszyny górnicze różnego typu, m.in. koparki, ładowarki czy wiertnice. Elektryfikujemy również sprzęt budowlany oraz transportowy. Ciekawym produktem powstającym w naszej fabryce są mobilne magazyny energii – jednostki o mocy od 281 kWh do 1 405 kWh. Stosowane są w miejscach, gdzie nie ma przyłącza do sieci, np. na budowach czy festiwalach. Sprawdzają się także jako bufor przy stacjach ładowania pojazdów elektrycznych, gdzie brakuje przyłączy o wystarczająco wysokiej mocy.

Produkcja baterii to jedno, drugie to ich recykling. Jak ważny to jest temat dla Northvolt?

Temat recyklingu jest dla Northvolt niezwykle istotny. Bez niego trudno byłoby mówić o produkcji baterii w sposób zrównoważony dla środowiska. Rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych oznacza, że do 2030 r. ilość akumulatorów w Europie, których żywotność dobiegnie końca ma osiągnąć 250 000 ton rocznie. Ponadto, odpady z produkcji akumulatorów rosną wykładniczo wraz z rozwojem przemysłu bateryjnego. Mówiąc odpady produkcyjne mam na myśli między innymi skrawki elektrod, produkty uboczne z produkcji materiałów katodowych, ogniw bateryjnych, które nie przeszły końcowej kontroli jakości. To wszystko również może i powinno zostać poddane recyklingowi.

Łatwo zauważyć, że ogromna ilość materiałów bateryjnych będzie wymagać recyklingu. Ignorowanie wartości materialnej metali zawartych w tych materiałach byłoby błędem, ale co gorsza, rezygnacja z ich recyklingu podważyłaby zorientowane na środowisko intencje przejścia na pojazdy elektryczne. Ogólnie rzecz biorąc, stoimy w obliczu przyszłości, w której istnieje ogromna potrzeba recyklingu baterii. Dlatego już kilka lat temu rozpoczęliśmy tworzenie niezbędnej infrastruktury recyklingu.

Źródło: elektromobilni.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz