Reklama
https://h2poland.com.pl/

Kampania na rzecz rozwoju fotowoltaiki – włącz własny prąd na mamyklimat.pl

Celem kampanii jest zbudowanie wśród Polaków świadomości o potencjale odnawialnych źródeł energii stosowanych w budownictwie jednorodzinnym oraz rozwijanie rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych.

Duże wzrosty na rynku projektów fotowoltaicznych
Duże wzrosty na rynku projektów fotowoltaicznych [Źródło: gov.pl]

1 czerwca 2020 r. ruszyła ogólnopolska kampania zachęcająca Polaków do wytwarzania własnej energii elektrycznej dzięki instalacji paneli fotowoltaicznych na dachach domów jednorodzinnych. Jej ambasadorką została aktorka Małgorzata Kożuchowska. To wspólna akcja Ministerstwa Klimatu, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz PKO Banku Polskiego.

Reklama
oknonet.pl

Cel kampanii to budowa świadomości dotyczącej możliwości płynących z wykorzystania energii odnawialnej w polskich domach jednorodzinnych oraz rozwijanie rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych.

Aktualna moc wszystkich polskich instalacji PV to ponad 1,83 GW, z czego prosumenci generują aż 1,2 GW. Według danych Urzędu Regulacji Energetyki, na koniec 2014 r. w kraju było 20 MW mocy fotowoltaicznych, co oznacza, że w ok. 5,5 roku ta moc wzrosła aż o 9 tysięcy proc. Polska jest obecnie na 5. miejscu w Unii Europejskiej pod względem przyrostu nowych mocy z paneli słonecznych zainstalowanych w systemie i realizuje obecnie redukcję ponad półtora miliona ton CO2 rocznie dzięki instalacjom fotowoltaicznym.

Ministerstwo Klimatu i NFOŚiGW od 30 sierpnia ubiegłego roku realizują rządowy program „Mój Prąd”. To aż miliard złotych na zwiększenie produkcji energii elektrycznej z prosumenckich instalacji fotowoltaicznych o mocy 2-10 kW. Do programu zgłosiło się już ponad 73 tys. Polaków. Dotychczasowe efekty „Mojego Prądu” (wspomniane 73 tys. wniosków), to 408 MW zainstalowanej mocy. Porównując to do największej polskiej farmy fotowoltaicznej na terenie gminy Czernikowo koło Torunia – moc 3,77 MW – można policzyć, że „Mój Prąd” już na tym etapie dofinansuje ok. 108 takich elektrowni.

Rządowy program „Mój Prąd” zgodnie z zapowiedziami NFOŚiGW 31 marca przeszedł na wnioski online. Ponadto, od 22 maja wprowadzono kolejne ułatwienie – to możliwość składnia elektronicznych wniosków na gov.pl przez pełnomocnika.

„Mój Prąd” został też zintegrowany z innym rządowym programem „Czyste Powietrze” (budżet 103 mld zł na wymianę tzw. kopciuchów i termomodernizację domów jednorodzinnych). Od 15 maja potencjalni beneficjenci „Czystego Powietrza” mogą uzyskać dotację również na montaż instalacji fotowoltaicznej, bez konieczności składania dwóch osobnych wniosków.

Oba ogólnopolskie programy – „Mój Prąd” i „Czyste Powietrze” – wpisują się w działania rządu, zmierzające do likwidacji niskiej emisji i poprawy jakości powietrza w polskich miastach i mniejszych miejscowościach.

Odpowiedzialność za środowisko jest elementem działalności nie tylko resortu klimatu i NFOŚiGW, ale też PKO Banku Polskiego, który podejmuje inicjatywy służące dbałości o środowisko i jest sygnatariuszem Karty Odpowiedzialności Ekologicznej Przedsiębiorców i Pracodawców w Polsce.

Wspólna kampania na rzecz rozwoju fotowoltaiki w pierwszej kolejności obejmuje emisję spotu telewizyjnego oraz działania w internecie. Następnie zostanie ona rozszerzona o promocję radiową. Towarzyszy jej też specjalne stworzona strona internetowa mamyklimat.pl, gdzie znajdują się m.in. ciekawostki dotyczące fotowoltaiki i jej wpływu na środowisko.

Źródło: gov.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz