Reklama
https://h2poland.com.pl/

Firmy fotowoltaiczne upadają? Aktualna sytuacja w branży

Net-billing, wysoka inflacja, wojna w Ukrainie, drożejące i brakujące komponenty spowodowały kryzys w branży fotowoltaiki. Widmo upadku zapukało do drzwi małych firm, ale i najwięksi gracze na rynku odczuli skutki zachodzących zmian. Analiza danych z zasobów DBMS wskazała jaka jest skala aktualnych problemów wśród instalatorów paneli słonecznych. Czytając artykuł poznasz dostępne narzędzia, które pozwalają zweryfikować kontrahenta i zwiększyć bezpieczeństwo transakcji.

Firmy fotowoltaiczne upadają? Aktualna sytuacja w branży
Firmy fotowoltaiczne upadają? Aktualna sytuacja w branży

Zmiany, które doprowadziły do kryzysu

Reklama
oknonet.pl

Drugi kwartał 2021 przyniósł informację o zmianach w rozliczeniach prosumentów. Już wtedy pojawiły się pierwsze prognozy dotyczące funkcjonowania firm fotowoltaicznych po 1 kwietnia 2022 roku. Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV przygotowało w listopadzie 2021 roku analizę ekonomicznych, społecznych, gospodarczych i prawnych skutków zmiany tzw. systemów opustów na net-billing. Analiza wskazała na ryzyko likwidacji ponad 13 tysięcy podmiotów w ciągu najbliższych 4 lat spośród 21,6 tys. firm oficjalnie zarejestrowanych na dzień 18.11.2021, co wiąże się z utratą pracy nawet przez 86,6 tys. zatrudnionych osób.

Co się zmieniło? Zmiany trafnie przedstawił Przewodniczący Partii Zielonych we Wrocławiu, Robert Suligowski: „Od kwietnia bieżącego roku rząd wprowadził przepisy, wedle których prosument, który będzie produkował prąd ze swojej instalacji fotowoltaicznej sprzedaje ten prąd po rynkowych cenach bez dodatkowych narzutów operatorów, a kupuje ten prąd w cenie brutto, ze wszystkimi podatkami i opłatami. Spowodowało to, że branża fotowoltaiczna w Polsce szybko umiera”.

Jak dziś wygląda sytuacja w branży fotowoltaiki?

Spośród 2 628 podmiotów, których dane DMSales posiada we własnych zasobach, 63 firmy są zadłużone na kwotę 3 094 291 zł, 6 firm jest w likwidacji, 6 w upadłości 15 zostało wykreślonych, natomiast 40 z nich jest zawieszonych, status aktywny posiada 97,45% firm.

Dane wskazują na to, że firmy fotowoltaiczne pomimo zadłużenia nadal funkcjonują. Analiza Stowarzyszenia Branży Fotowoltaicznej prognozowała sytuację z uwzględnieniem 4 kolejnych lat, dlatego należy bacznie obserwować zmiany na rynku.

A jak radzą sobie firmy na rynku w ujęciu całościowym wg CEiDG?

W pierwszej połowie 2022 roku w Polsce zostało zamkniętych 104,3 tys. firm. W tym samym okresie, w 2021 zamknięto 82,9 tys. firm. Wzrost rok do roku aktualnie wynosi 25,8%. Inflacja dotknęła przedsiębiorców nie tylko w branży fotowoltaicznej. Jej aktualny poziom to 17,20% dla porównania przywitaliśmy rok z inflacją rzędu 8,6%, a z kolejnym miesiącem poziom inflacji wzrasta. Okres grzewczy to dodatkowe wydatki, w wielu firmach kończą się rezerwy przeznaczane na „łatanie dziur”, dlatego teraz należy szczególnie zwracać uwagę na to, z kim podejmujemy współpracę i czy jego sytuacja finansowa nie doprowadzi do zatorów finansowych w naszej firmie w najbliższym czasie.

Niezależnie od tego, czy współpracujesz wyłącznie z firmami fotowoltaicznymi, czy Twoimi partnerami biznesowymi są również przedsiębiorstwa działające w innej branży, ważne jest abyś weryfikował informacje o kontrahentach i monitorował ich sytuację finansową. Jak wynika z raportu Intrum ”European Payment Report 2022”, klienci płacący po terminie są problemem już dla 77% binesów w naszym kraju. Sektor B2B to 17-dniowa luka płatnicza i od zeszłego roku wzrosła zauważalnie (7 dni). Statystycznie klienci B2B potrzebują dwa miesiące na zapłacenie faktury. Takie sytuacje mogą prowadzić do powstania zatorów, które powodują „walkę” o zachowanie płynności finansowej i są powodem opóźnienia płatności dla swoich dostawców i partnerów biznesowych.

Co możesz zrobić, by ograniczyć ryzyko współpracy i w bezpieczny sposób wybierać kontrahentów?

Przed każdym rozpoczęciem współpracy poświęć chwilę na zweryfikowanie firmy, z którą będziesz podpisywać umowę. Zapoznaj się z opiniami o firmie, z jej historią, czy nie ma wpisów na giełdy długów, czy korzystała np. z dotacji. Takie informacje uzyskasz korzystając z forów, z danych z KRS, CEIDG, strony internetowej firmy, GUS, giełdy długów, mediów społecznościowych. Możesz także skorzystać z rozwiązań, które zapewniają znalezienie i analizę tychże danych i przedstawiają je w formie raportu.

System DMSales umożliwia weryfikację kontrahenta, dzięki autorskiemu raportowi Refer Score. Cztery wymiary raportu wskazują dojrzałość organizacyjną podmiotu, moralność płatniczą, zaufanie klientów i zaawansowanie w rozwoju. Raport przedstawia informacje ze źródeł publicznych i płatnych, wśród których znajdują się:

  • strona internetowa firmy,
  • Krajowy Rejestr Sądowy (KRS),
  • Główny Urząd Statystyczny (GUS),
  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
  • giełdy długów,
  • profile social media,
  • portale z opiniami.

Informacje w raporcie są przedstawione w sposób usystematyzowany, a algorytm analizując dane przetwarza je i ukazuje wynik Refer Score – poziom bezpieczeństwa współpracy. Z raportem uzyskasz szybki dostęp do m.in. danych rejestrowych, zadłużenia firmy, wysokości niezapłaconych faktur, poznasz liczbę pracowników danej firmy, opinie osób które były zatrudnione oraz wcześniej współpracujących z kontrahentem firm. Sprawdzanie wiarygodności umożliwia rozpoznanie zadłużonych podmiotów oraz tych, które nie wywiązują się we właściwy sposób ze swoich zobowiązań np. nie regulują należności terminowo, na co wskazują wspomniane opinie.

Obserwując aktualną sytuację gospodarczą warto nie poddawać się negatywnym myślom i szukać nowych rozwiązań, tak by zdobywać większą liczbę klientów niż dotychczas, optymalizować wydatki i automatyzować procesy w firmie. Pamiętaj przy tym o skrupulatnym dobieraniu i analizowaniu kontrahentów.

W podziękowaniu za lekturę mam dla Ciebie prezent. Zakładając konto w DMSales otrzymasz 250 zł do wykorzystania w systemie. Możesz za darmo otrzymać dostęp do 13 raportów wybranych przez Ciebie firm, które zawierają szczegółowe dane na temat ich kondycji finansowej (i nie tylko) lub przeznaczyć je na pozyskiwanie i angażowanie potencjalnych klientów z wykorzystaniem narzędzi marketing automation.

DMSales – narzędzie do pozyskiwania i angażowania klientów biznesowych. Posiada własne zasoby danych i algorytmy wykorzystywane przez m.in. firmy z branży fotowoltaicznej.

DMSales
ul. Gwiaździsta 71 lok. 10
01-651 Warszawa
NIP: 527-264-47-02
www.dmsales.com
e-mail: [email protected]

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz