Reklama
kongres.energetyka-rozproszona.pl

Sprzedaż samochodów elektrycznych nadal bije rekordy, ale zbliżają się ograniczenia w dostawach minerałów

Niewiele obszarów w świecie czystej energii jest tak dynamicznych, jak rynek samochodów elektrycznych. Sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) podwoiła się w 2021 r. w porównaniu z rokiem poprzednim do nowego rekordu 6,6 mln.

Sprzedaż samochodów elektrycznych nadal bije rekordy, ale zbliżają się ograniczenia w dostawach minerałów [źródło: www.iea.org]
Sprzedaż samochodów elektrycznych nadal bije rekordy, ale zbliżają się ograniczenia w dostawach minerałów [źródło: www.iea.org]

W 2012 roku na całym świecie sprzedano zaledwie 120 000 samochodów elektrycznych. W 2021 każdego tygodnia sprzedaje się ich coraz więcej.W 2021 roku prawie 10% światowej sprzedaży samochodów to samochody elektryczne, co stanowi czterokrotnie większy udział w rynku niż w 2019 roku. Dzięki temu łączna liczba samochodów elektrycznych na drogach świata wyniosła około 16,5 miliona, czyli trzykrotnie więcej niż w 2018 roku. Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych utrzymuje wzrost z 2 milionami sprzedanych samochodów w pierwszym kwartale 2022 roku. Stanowi to wzrost o 75% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku.

Na sukces pojazdów elektrycznych wpływa wiele czynników. Głównym filarem jest trwałe wsparcie polityczne. Wydatki publiczne na dotacje i zachęty dla pojazdów elektrycznych niemal podwoiły się w 2021 r. do prawie 30 miliardów dolarów. Coraz więcej krajów zobowiązało się do stopniowego wycofywania silników spalinowych lub wyznaczyło ambitne cele dotyczące elektryfikacji pojazdów na nadchodzące dziesięciolecia. Tymczasem wielu producentów samochodów planuje zelektryfikowanie swoich flot. Wreszcie w 2021 roku dostępnych było pięć razy więcej nowych modeli EV niż w 2015 roku, co zwiększyło atrakcyjność dla konsumentów. Liczba modeli EV dostępnych na rynku wynosi około 450.

Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2021 r. był napędzany przede wszystkim przez Chiny, które odpowiadają za połowę światowego wzrostu. W 2021 r. sprzedano więcej pojazdów w Chinach (3,3 mln) niż na całym świecie w 2020 r. Sprzedaż w Europie wykazuje dalszy silny wzrost (wzrost o 65% do 2,3 mln) po boomie w 2020 r., to samo dotyczy Stanów Zjednoczonych. Pierwszy kwartał 2022 r. charakteryzował się podobnymi tendencjami, przy czym sprzedaż w Chinach wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 roku, 60% wzrost w Stanach Zjednoczonych i 25% wzrost w Europie.

Szybki wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych zwłaszcza podczas pandemii przetestował ciągłość łańcuchów dostaw akumulatorów, jednak wojna Rosji na Ukrainie jeszcze bardziej zaostrzyła wyzwanie. Wzrosły ceny surowców takich jak kobalt, lit i nikiel. W maju 2022 r. ceny litu były ponad siedmiokrotnie wyższe niż na początku 2021 r. Kluczowymi czynnikami są bezprecedensowe zapotrzebowanie na baterie i brak inwestycji strukturalnych w nowe moce dostawcze. Inwazja Rosji na Ukrainę wywołała dalsze naciski, ponieważ Rosja dostarcza 20% światowego niklu o wysokiej czystości. Średnie ceny baterii spadły o 6% do 132 USD za kilowatogodzinę w 2021 roku. Gdyby ceny metali w 2022 r. utrzymały się na poziomie z pierwszego kwartału, akumulatory stałyby się o 15% droższe niż w 2021 r., przy czym wszystkie pozostałe byłyby takie same.

źródło: www.iea.org

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz