Reklama
bbpv.pl

Ruszył projekt EKO-LOG, który testować będzie zeroemisyjną ciężarówkę

Projekt realizuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), a w ramach projektu przez 9 tygodni firmy IKEA, H&M oraz No Limit będą testować zeroemisyjny samochód ciężarowy Volvo FE Electric w realnych warunkach użytkowania. Wsparcie technologiczne pilotażu zapewni firma Nexity.

Zeroemisyjna ciężarówka Volvo FE Electric
Zeroemisyjna ciężarówka Volvo FE Electric [Źródło: pspa.com.pl]

Emisja dwutlenku węgla w Unii Europejskiej w ponad 19 proc. generowana jest przez samochody ciężarowe. W dużych aglomeracjach miejskich pojazdy generują nawet ponad 60 proc. emisji CO2 oraz w znacznym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu. W konsekwencji elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego ma szczególnie istotne znaczenie w dążeniu Europy do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Reklama
oknonet.pl

 

Elektromobilność to kierunek, o którym mówi się przede wszystkim w kontekście samochodów osobowych i dostawczych. Tymczasem Polska dysponuje największym w Unii Europejskiej parkiem pojazdów ciężarowych, stanowiącym niemal jedną piątą całej unijnej floty. 98 proc. ciężarówek w naszym kraju jest wyposażonych w silniki Diesla. Obniżenie poziomu emisji z sektora ciężkiego transportu drogowego w Polsce stanowi poważne wyzwanie, dlatego właśnie PSPA wspólnie z pięcioma partnerami branżowymi zainicjowało projekt EKO-LOG, który pozwoli ustalić, czy elektryczny samochód ciężarowy w Polsce może stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

 

W ramach projektu EKO-LOG ocenimy seryjnie produkowaną, zeroemisyjną ciężarówkę Volvo FE Electric w pięciu różnych obszarach. Zbadamy aspekty wydajnościowe, użytkowe, społeczno-środowiskowe, kosztowe oraz flotowe wiążące się z elektryfikacją pojazdów ciężarowych. EKO-LOG to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w Polsce, które stanowi ważny krok na drodze ku popularyzacji rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie ciężkim – dodaje Albert Kania z PSPA, Koordynator projektu EKO-LOG.

Projekt został zainaugurowany 27 maja w Warszawie podczas konferencji Volvo Trucks. Testy pojazdu rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 31 lipca. W tym czasie elektryczna ciężarówka Volvo zostanie wdrożona do floty firmy No Limit, odpowiedzialnej za zarządzanie procesami logistycznymi. W ramach pilotażu, dostawy będą świadczone dla pozostałych partnerów badania – firm IKEA i H&M – na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim oraz Pruszkowie do punktów odbioru w Warszawie. Za procesy związane z monitorowaniem i zarządzaniem procesami ładowania pojazdu, odpowiedzialna będzie firma Nexity.

W ramach projektu EKO-LOG do testów zostanie wykorzystany pojazd elektryczny Volvo FE Electric o dopuszczalnej masie całkowitej do 27 ton. Ciężarówka posiada trzyosiowe podwozie elektryczne z zabudową GT Trailers oraz skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000 kg, zdolną pomieścić 18-19 europalet. Zasięg Volvo FE Electric wynosi ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy. Szybkie ładowanie (DC) akumulatora o pojemności 265 kWh zajmuje ok. 2 godziny, natomiast uzupełnianie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.

W ramach badania analizie zostanie poddanych szereg istotnych parametrów eksploatacyjnych elektrycznej ciężarówki Volvo FE Electric, m.in. średnie zużycie energii, zasięg, czas i moc ładowania, masa przewożonego ładunku, przepływy energii, średnia prędkość czy pokonywany dystans. Zebrane dane posłużą do opracowania modelu pozwalającego szacować rzeczywisty zasięg pojazdu. Projekt EKO-LOG obejmie również porównawcze badanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej oraz spalinowej, co pozwoli ocenić dodatkowe korzyści środowiskowe wynikające z elektryfikacji transportu ciężkiego.

Wyniki projektu EKO-LOG zostaną oficjalnie zaprezentowane 9 września 2021 r. na torze Jastrząb pod Radomiem, podczas targów 4POLAND organizowanych przez Volvo Trucks.

Szczegółowe informacje o projekcie dostępne są na stronie eko-log.pl

Źródło: pspa.com.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz