.
Reklama
heiztechnik banner 311023
.

Rośnie liczba elektrycznych autobusów w Polsce

1350 autobusów elektrycznych jeździło na polskich drogach w latach 2022 – 2024.

Rośnie liczba elektrycznych autobusów w Polsce [źródło: pire.pl]
Rośnie liczba elektrycznych autobusów w Polsce [źródło: pire.pl]

W polskich miastach jeździ obecnie 707 elektrycznych autobusów. W pierwszym kwartale 2022 liczba ta zwiększyła się o 79 pojazdów. Najwięcej elektryków jeździ w Warszawie, w ruchu miejskim używanych jest 162 elektryczne autobusy. Kolejne miasta w czołówce to Kraków, z liczbą 78 e-busów, Poznań – 59 autobusów zeroemisyjnych. Zaraz za podium znalazło się Jaworzno (44 szt.) i Zielona Góra (43 szt.)- wynika z danych z licznika e-busów Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i TransInfo.pl,

Reklama
oknonet.pl

Udział elektrobusów w segmencie miejskim stanowi nieco ponad 30% i cały czas się zwiększa. Natomiast najważniejszym wydarzeniem roku 2022 było wyprzedzenie pojazdów z silnikami diesla (po raz pierwszy w historii), które osiągnęły w zeszłym roku udział 35%, a elektrobusy – 36%.

To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów – komentuje te wyniki Marcin Nowak, członek zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Niezmiennie liderem w polskich miastach wśród producentów jest Solaris, który prawdopodobnie utrzyma pozycję lidera do końca roku. Jednak zaraz na nim pojawia się w Polsce coraz więcej e-busów takich firm jak Volvo, Mercedes-Benz i MAN.

Jeżeli chodzi o marki kupowanych e-busów, to elektromobilnym numerem jeden jest aktualnie Volvo (27 szt.), potem Mercedes (24 szt.) i Solaris (24 szt.). Mimo negatywnego wpływu pandemii i wysokich cen prądu – dynamicznie się rozwija. Sprzyja mu unijne (RPO, POPW i POIiŚ) i rządowe dofinasowanie (Gepard i ZTP) Prognozy na ten rok dla rynku elektrycznych autobusów wyglądają także obiecująco – komentuje dane Aleksander Kierecki z TransInfo.pl.

Zielonogórska firma Ekoenergetyka-Polska uruchomiła w Polsce 437 stacji ładowania o łącznej mocy 61 MW, co stawia ją w roli lidera. W Polsce obecnie używanych jest 520 stacji ładowania autobusów elektrycznych, które dostarczają ponad 70 MW mocy, w ponad 50 miastach.

Zgodnie z prognozami na koniec tego roku powinniśmy przekroczyć liczbę 800 autobusów elektrycznych w polskich miastach, z czego :

  • 191 e-busów jest w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami), z czego ok. 100 sztuk dotrze do miast jeszcze w tym roku
  •  82 autobusy są w procedurze przetargowej,
  • 32 mają zapewnione dofinansowanie z I edycji programu Zielony Transport Publiczny, ale jeszcze nie ogłoszono na nie przetargów,
  • 340 autobusów elektrycznych ma otrzymać dofinansowanie z II edycji Zielonego Transport Publiczny, ale jeszcze nie podpisano tutaj żadnych umów.

źródło: pire.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz