Reklama
https://www.bosch-homecomfort.com

W tym roku sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło blisko 10 tys. odbiorców

Z ofert wolnorynkowych, czyli tych, których cenniki nie podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa URE, korzysta już 40 proc. klientów w gospodarstwach domowych w naszym kraju (6,4 mln).

W tym roku sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło blisko 10 tys. odbiorców

W pierwszym kwartale sprzedawcę prądu zmieniło 5,4 tysiąca odbiorców indywidualnych (grupy G). W grupach odbiorców biznesowych (A,B,C) w tym czasie dokonano w sumie blisko 4,4 tys. zmian. W samym marcu było to odpowiednio: ponad tysiąc odbiorców indywidualnych i pół tysiąca odbiorców z grup A, B i C. Był to miesiąc, w którym odnotowano najmniejsze zainteresowanie zmianą od ponad roku.

Jak pokazują dane, choć od początku roku spada liczba zmian, to odbiorcy w gospodarstwach domowych nadal decydują się na zmianę sprzedawcy, mimo wprowadzenia w tym roku przez ustawodawcę szczególnych rozwiązań dla odbiorców w gospodarstwach domowych.

Od 2007 r. – tj. od czasu, gdy jako klienci mamy taką możliwość – sprzedawcę prądu w naszym kraju zmieniło blisko 980 tys. odbiorców, z czego 745,9 tys. to odbiorcy w gospodarstwach domowych (w grupach taryfowych G), a prawie 234,4 tys. to odbiorcy w grupach taryfowych A, B i C.

Wykres 1. Liczba zmian sprzedawcy energii elektrycznej w poszczególnych miesiącach od marca 2022 r. do marca 2023 r.

 

wc1OFqGQRo7igAAAABJRU5ErkJggg==
Wykres 2. Liczba zmian sprzedawcy energii elektrycznej w poszczególnych grupach taryfowych od lipca 2007 do marca 2023 r.

 

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: poziom świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Masz wybór. Wybieraj świadomie

Prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę. Należy zwracać uwagę m.in. na następujące warunki umowy – poza samą ceną energii elektrycznej:

  • czy oprócz sprzedaży energii elektrycznej oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty,
  • na jaki okres zawierany jest kontrakt,
  • na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty,
  • jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy), na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.

Zanim zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą ZAWSZE:

  • zastanów się, czy ta oferta jest dla Ciebie korzystna,
  • dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, przed ich podpisaniem,
  • upewnij się, czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.

PAMIĘTAJ! Nie daj się oszukać – od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.

Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.

Twoje prawa:

  • w przypadku zawierania umowy na odległość sprzedawca powinien poinformować Cię na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać Ci wzór tego oświadczenia,
  • możesz odstąpić od umowy zawartej na odległość, tj. np. przez telefon, w terminie 14 dni od jej zawarcia, bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu.

Szczególną ostrożność zachowaj zawsze, gdy:

  • na dokumentach niewidoczne są dane firmy, którą reprezentuje,
  • nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy,
  • jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji,
  • sprzedawca obiecuje Ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
  • jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów.

Źródło: ure.gov.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz