Reklama
bbpv.pl

Osiągnięto porozumienie ws. zakazu sprzedaży aut spalinowych

W Luksemburgu osiągnęli w końcu porozumienie ministrowie środowiska państw UE co do zakazu rejestracji samochodów z silnikiem benzynowym i diesli od 2035 roku. Decyzja unijnych ministrów środowiska przybliża Wspólnotę do dekarbonizacji przed 2050 roku

Osiągnięto porozumienie ws. zakazu sprzedaży aut spalinowych [źródło: www.euractiv.pl]
Osiągnięto porozumienie ws. zakazu sprzedaży aut spalinowych [źródło: www.euractiv.pl]

To duże wyzwanie dla naszego przemysłu motoryzacyjnego — przyznała francuska minister ds. transformacji ekologicznej Agnès Pannier-Runacher.

Reklama
oknonet.pl

 

Jednocześnie dodała, że jest to „konieczność” w obliczu konkurencji ze strony Chin i Stanów Zjednoczonych, które postawiły na pojazdy elektryczne postrzegane jako przyszłość branży.

Minister klimatu i środowiska RP Anna Moskwa oświadczyła we wtorek w Luksemburgu, że wprowadzenie zakazu sprzedaży aut z silnikiem spalinowym od 2035 r. jest dla Polski nie do przyjęcia; ani rynek, ani społeczeństwo nie jest na to gotowe.

Samochody jako główny środek transportu w Europie odpowiada jedynie za nieco poniżej 15% całkowitej emisji CO2 w UE. Jest to jeden z głównych gazów odpowiedzialnych za globalne ocieplenie. Komisja Europejska zaleciła znaczną rozbudowę stacji ładowania.

Producenci aut elektrycznych regularnie skarżą się na brak infrastruktury do ładowania tych pojazdów, co skutkuje nadal brakiem 100% popytu na te samochody. W związku z tym Komisja Europejska zaleciła znaczną rozbudowę stacji ładowania.

Parlament Europejski zaaprobował propozycję Komisji, aby do 2035 roku Unia Europejska osiągnęła neutralność emisyjną transportu drogowego. Osiągnięcie porozumienia nie było jednak takie oczywiste. Włochy, Portugalia, Słowacja, Bułgaria i Rumunia domagały się przesunięcia terminu osiągnięcia celu z 2035 r. na rok 2040. Kraje te ostatecznie poparły kompromis zaproponowany przez Niemcy, które są największym producentem aut w UE – które utrzymały cel na 2035 r. i poprosiły Brukselę o ocenę w 2026 r., czy pojazdy hybrydowe lub paliwa neutralne pod względem emisji CO2 mogą spełnić ten cel.

 

Ostatecznie uzgodniono cel pośredni na 2030 r. w wysokości 55% dla samochodów osobowych i 50% dla furgonetek — poinformowała w oświadczeniu Rada Unii Europejskiej.

Ministrowie zgodzili się, że producenci nie powinni otrzymywać kredytów na poczet swoich celów w zakresie emisji CO2 za samochody napędzane paliwami syntetycznymi, jednak stwierdzili także, że Komisja powinna przedstawić propozycje nowych regulacji, które umożliwiłyby stosowanie takich paliw w przyszłości.

Przytłaczająca większość producentów samochodów” stawia na pojazdy elektryczne. Komisja Europejska jest „technologicznie neutralna”. Chcemy samochodów zeroemisyjnych. – powiedział po obradach ministrów środowiska wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans.

źródło: www.euractiv.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz