Reklama
https://h2poland.com.pl/

Główne koncerny naftowe inwestują 8 razy więcej w biopaliwa niż w wodór

Europejskie rafinerie faworyzują niezrównoważone biopaliwa zamiast ekologicznego wodoru

Główne koncerny naftowe inwestują 8 razy więcej w biopaliwa niż w wodór
Główne koncerny naftowe inwestują 8 razy więcej w biopaliwa niż w wodór [źródło: www.transportenvironment.org

Zgodnie z nowym badaniem przeprowadzonym na zlecenie Transport & Environment (T&E), z którego wynika, że ​​inwestycje w rafinację biopaliw są osiem razy większy . T&E zarzuca producentom ropy, że nie traktują poważnie inwestycji w prawdziwie czyste paliwa, ale wybierają łatwą, niezrównoważoną opcję biopaliw.

Reklama
oknonet.pl

Tam, gdzie europejscy giganci naftowi Shell, BP, Total, ENI i Repsol inwestują w wodór, tylko część z nich jest naprawdę „zielona”. Badanie pokazuje, że większość ich inwestycji ma na celu zmniejszenie intensywności emisji dwutlenku węgla w ich operacjach rafineryjnych, a nie rozwój ekologicznych paliw transportowych.

Geert Decock, kierownik ds. elektryczności i energii w T&E, powiedział: Producenci ropy naftowej promują wodór jako swój największy zakład na przyszłość, ale w rzeczywistości ich inwestycje w zielony wodór są żałosne. Zamiast tego koncentrują swoje nowe zdolności rafineryjne na biopaliwach, które nie są w stanie w sposób zrównoważony zaspokoić światowych potrzeb transportowych. To nie jest branża przesuwająca granice czystej technologii.

Z badania wynika, że ​​zapotrzebowanie na ropę w transporcie drogowym w UE spadnie o prawie jedną trzecią w 2035 r., ponieważ coraz więcej samochodów przestawia się na pojazdy elektryczne. Od 2035 roku popyt na benzynę będzie nadal spadał o 5% rok do roku. Wiele obecnych zdolności rafineryjnych będzie musiało zostać zamkniętych lub, aby uniknąć stania się aktywami osieroconymi, trzeba będzie je przekształcić w przetwarzanie paliw alternatywnych.

Z 39 miliardów euro planowanych inwestycji sektora rafineryjnego w paliwa alternatywne do 2030 r. prawie 75% zostanie przeznaczone na zwiększenie produkcji biopaliw. Według analizy T&E, od 2 do 3 miliardów euro zostanie zainwestowanych w same nowe zakłady produkujące zaawansowane biopaliwa (HVO), podwajając moce produkcyjne do 10 megaton do 2030 r. To czterokrotnie więcej niż to, co można pozyskać w UE w sposób zrównoważony. Prawdopodobnie doprowadzi to do ograniczenia produktów „odpadowych”, takich jak tłuszcze zwierzęce, odbieranych z innych gałęzi przemysłu, a także do masowego importu wątpliwego zużytego oleju kuchennego z zagranicy.

Rafinacja ropy naftowej jest obecnie jednym z głównych użytkowników wodoru, przy czym większość z nich wykorzystuje szary wodór o dużej zawartości węgla, wytwarzany z paliw kopalnych. Według badania, koncerny naftowe inwestują około 6,5 mld euro w tak zwany „niskoemisyjny” niebieski wodór, aby oczyścić swoje procesy produkcyjne. To dwa razy tyle, ile wydają na produkcję ekologicznego wodoru i e-paliw , które mogłyby zostać wykorzystane do oczyszczenia lotnictwa i żeglugi.

Tam, gdzie producenci ropy naftowej inwestują w wodór, większość zmierza w kierunku zastąpienia operacji brudnego szarego wodoru niebieskim wodorem, który nadal wykorzystuje zanieczyszczający gaz kopalny. Zamiast marnować czas na łatwe, krótkoterminowe rozwiązania, rafinerie ropy naftowej powinny już dziś przejść na produkcję ekologicznego wodoru i e-paliw dla statków i samolotów – podsumował Geert Decock.

Źródło: transportenvironment.org

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz