Reklama
http://powerpol.pl/

Strategia rozwoju Nowej Mobilności w Polsce do 2030 roku

Komitet ds. Nowej Mobilności PSPA opracowuje Strategię Rozwoju Nowej Mobilności w Polsce. Zakłada ona minimum 3 różne usługi współdzielonego transportu i 10 mln użytkowników nowych form mobilności w 150 miastach Polski, a także 50-procentowy udział samochodów w pełni elektrycznych we wszystkich flotach carsharingowych do 2030 r. W skład komitetu opracowującego strategię wchodzą liderzy rynku oferujący rozwiązania i usługi nowej, zrównoważonej mobilności.

Strategia rozwoju Nowej Mobilności w Polsce do 2030 roku [źródło: https://pspa.com.pl]
Strategia rozwoju Nowej Mobilności w Polsce do 2030 roku [źródło: https://pspa.com.pl]

Najważniejszym celem komitetu powołanego przez PSPA w maju 2021 r., jest intensyfikacja działań na rzecz rozwoju nowych form mobilności w polskich miastach, takich jak współdzielenie pojazdów lub podróży, integracja systemów transportowych oraz popularyzacja innowacyjnych rozwiązań w sektorze motoryzacji, w tym systemów jazdy autonomicznej.

Reklama
oknonet.pl

 

Pierwsze osiem miesięcy aktywności Komitetu było niezwykle intensywnych. Efektem podjętych działań jest m.in. rozpoczęcie prac nad „Strategią Rozwoju Nowej Mobilności w Polsce”, która będzie pierwszym, tak kompleksowym dokumentem zawierającym szereg propozycji pozwalających na wdrożenie nowego standardu transportowego w Polsce do 2030 r. – mówi Albert Kania, Koordynator Komitetu ds. Nowej Mobilności z ramienia PSPA.

 

W skład Komitetu wchodzi obecnie 18 firm i organizacji oferujących rozwiązania i usługi nowej, zrównoważonej mobilności, w tym Arval Service Lease Polska, PANEK CarSharing, Uber Poland, 4Mobility, Vooom, Stowarzyszenie Mobilne Miasto, Mercedes-Benz Polska, KIA, Veolia, Hyundai Motor Poland, ARC Europe Polska, E.ON Polska, IDIADA, Air Products, AVE Mobility, Strategy Engineers, stacjeładowania.com i OVERCOME.

Mobilność kojarzy się głównie ze środkami transportu, w tym najczęściej z posiadaniem konwencjonalnego samochodu lub skorzystania z możliwości, jakie daje transport publiczny lub taxi. A dziś to już bardzo niepełny obraz. W dzisiejszych realiach mobilność to nie tylko środki transportu, ale także, a może przede wszystkim, usługi mobilności pozwalające skorzystać z łatwo dostępnego oraz dogodnego środka transportu, takie jak auto, rower, skuter czy hulajnoga – mówi Przewodniczący Komitetu ds. Nowej Mobilności Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.

 

Korzystać, a nie posiadać, współdzielić środki transportu, mieć dostęp do różnych form transportu w wygodny sposób, np. w ramach hubów mobilności, najlepiej zintegrowanych w jednej aplikacji, przyjaznych środowisku, a więc bazujących na zrównoważonych napędach. – To tylko niektóre z trendów, które skłoniły nas do powołania komitetu i opracowania założeń do Strategii Nowej Mobilności w Polsce, która ma być uzupełnieniem tradycyjnej mobilności i transportu publicznego. Nowa Mobilność to trend, który zasługuje na dostrzeżenie, zdefiniowanie i umieszczenie w strategii rozwoju firm oraz miast przyszłości – dodaje Przewodniczący Komitetu.

Ostatnie 10 lat to w naszym kraju ponad 7 mln kolejnych samochodów. Znaczną część z nich stanowią wysoko emisyjne pojazdy używane. Wg danych IBRM Samar, w sierpniu 2021 r. średni wiek importowanych do Polski samochodów wyniósł rekordowe 12 lat.

To z kolei przekłada się na rosnące zatory drogowe, pogorszenie jakości powietrza oraz ograniczenie przestrzeni dla mieszkańców. Ponadto, stale rosnąca urbanizacja w obrębie dużych miast wpływa na coraz większe zagęszczenie w komunikacji miejskiej. Odpowiedzią na te wyzwania są m.in. cieszące się coraz większą popularnością na świecie usługi mobilności współdzielonej, oferujące bogatą ofertę różnego rodzaju pojazdów: od rowerów i hulajnóg, poprzez skutery i kończąc na samochodach zarówno osobowych jak i dostawczych.

Nowa mobilność w szeregu państw na całym świecie jest jednym z kluczowych trendów kształtujących sektor transportu, jednak mimo to pozostaje pojęciem, które w polskim prawie nie zostało zdefiniowane. Jedna z dotychczas podjętych uchwał Komitetu PSPA zawiera propozycję definicji Nowej Mobilności, która mogłaby znaleźć zastosowanie w polskim porządku legislacyjnym. Komitet przyjął definicję o następującym brzmieniu: „Nowa Mobilność to usługi transportu umożliwiające przemieszczanie się przy użyciu współdzielonych pojazdów w zorganizowanym systemie informatycznym, stanowiące uzupełnienie tradycyjnego transportu zbiorowego oraz realizujące ideę zrównoważonej mobilności”.

Nowa Mobilność dotyczy w dużej mierze bardziej świadomego decydowania co do naszego sposobu przemieszczania się po mieście, a także, co już trudniejsze, o zmianie nawyków komunikacyjnych. Kluczem jest tutaj efektywność systemu transportowego, zarówno w odniesieniu do liczby wykorzystywanych pojazdów, jak i również innych cennych zasobów uszczuplanych przez funkcje transportowe, np. powierzchni przeznaczanych na parkowanie samochodów. Efektywność tę można zwiększyć na kilka sposobów, m.in. poprzez upowszechnianie współdzielonej mobilności, organizowanie w miejsce parkingów multimodalnych hubów mobilności oraz łączenie transportu zbiorowego ze współdzielonym na cyfrowych platformach typu MaaS (Mobility-as-a-Service) – mówi Wiceprzewodniczący Komitetu ds. Nowej Mobilności Adam Jędrzejewski, Prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto.

Strategia Rozwoju Nowej Mobilności zakłada, że do 2030 r. liczba użytkowników współdzielonych środków transportu w Polsce sięgnie 10 mln, udział samochodów elektrycznych we flotach carsharingu wzrośnie do 50%, a w każdym ze 150 polskich miast będą dostępne minimum 3 usługi mobilności współdzielonej.

Ponadto, dążymy do tego, aby udział energii z OZE w zasilaniu elektrycznych flot współdzielonych zwiększył się do 85%, a na polskie drogi wyjechało co najmniej 100 tys. współdzielonych pojazdów samoobsługowych. Zmierzamy również do o liczby samochodów przypadających na 1000 mieszkańców do 500. W ramach Strategii powstanie szereg postulatów legislacyjnych, które mają się przyczynić do realizacji wyznaczonych celów. Co do zasady, Komitet Nowej Mobilności to struktura przeznaczona dla członków PSPA, jednak w obliczu wyzwania, które przed sobą stawiamy, do współpracy nad projektem Strategii zapraszamy wszystkie firmy z sektora nowej mobilności – dodaje Albert Kania, Koordynator Komitetu ds. Nowej Mobilności z ramienia PSPA.

 

źródło:pspa.com.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz