Reklama
kongres.energetyka-rozproszona.pl

Narzędzie usprawniające dotarcie do potencjalnych klientów w branży OZE

W branży fotowoltaicznej okres przed wprowadzeniem net-billingu był wyjątkowo intensywny. Każdy, kto chciał skorzystać z rozliczeń w systemie opustów, złożył wniosek o przyłączenie mikroinstalacji przed 1 kwietnia. Liczba odnotowanych przyłączeń w marcu przez firmy PGE i Enea Operator wyniosła łącznie 58 tysięcy, natomiast w kolejnym miesiącu, firmy przyłączyły ponad 90% mniej instalacji. Mogło się wtedy wydawać, że rynek spowolnił i zapotrzebowanie na fotowoltaikę nie powróci do poziomu obserwowanego przed wprowadzeniem net-billingu. Tak się jednak nie stało. Rosnące ceny prądu i niekorzystne prognozy dla gospodarstw jednorodzinnych dotyczące dalszych wzrostów w najbliższym czasie, pozwoliły na nowo ujrzeć zalety i oszczędności wynikające z instalacji fotowoltaicznej.

Narzędzie usprawniające dotarcie do potencjalnych klientów w branży OZE
Narzędzie usprawniające dotarcie do potencjalnych klientów w branży OZE

 

Jakie znaczenie dla instalatorów mają wydarzenia z ostatnich miesięcy?

Początkowy boom zweryfikował gotowość firm do kompleksowej obsługi klienta – szybkiej i zindywidualizowanej, tak by pomimo dużej liczby zgłoszeń każde z nich zostało profesjonalnie obsłużone. Gwałtownie zachodzące zmiany w branży wskazały także, jak istotne jest zbudowanie systemu do poszukiwania i pozyskiwania klientów, by w razie spadku zainteresowania fotowoltaiką firma nadal funkcjonowała i osiągała przychody. Co aktualnie jest istotne dla klientów, które obszary wymagają usprawnienia i jakie narzędzia mogą w tym pomóc?

Opinie klientów, czyli w jaki sposób firmy fotowoltaiczne mogą uzyskać przewagę na rynku

Według raportu przygotowanego w czerwcu br. przez inteligentny kalkulator fotowoltaiki Oferro, który obejmuje 5914 przeanalizowanych opinii dotyczących jakości usług oferowanych przez firmy fotowoltaiczne, klienci poza aspektami technicznymi doceniają możliwość nawiązania szybkiego kontaktu z firmą przed rozpoczęciem współpracy, rzetelnej obsługi posprzedażowej oraz optymalnie dopasowanej oferty do potrzeb danego gospodarstwa domowego.

Przyjęcie zbyt dużej ilości zleceń skutecznie utrudnia zachowanie wysokiej jakości obsługi, a co za tym idzie przyczynia się do frustracji i dodawania negatywnych komentarzy przez niezadowolonych klientów. Okazuje się, że obsługa klienta jest obszarem, dzięki któremu Twoja firma fotowoltaiczna może uzyskać rynkową przewagę.

Jak długo trzeba czekać na odpowiedź zwrotną w branży fotowoltaicznej?

Kolejny raport, tym razem przygotowany, dzięki współpracy firm Sellwise i Sellizer wskazuje poziom zaangażowania sprzedawców, w kontekście pozyskiwania nowych klientów oraz komunikacji. Aktualnie wiele procesów odbywających się w sprzedaży jest zautomatyzowanych. Klienci są przyzwyczajeni do udogodnień, w tym odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Czy wiesz, że po przesłaniu zapytania do 204 firm z branży fotowoltaicznej, 3 z nich odpowiedziały w ciągu 10 min? Trzeba było zaczekać godzinę, by uzyskać odpowiedź od 19 firm. Co najciekawsze 55,4% firm wcale nie udzieliło odpowiedzi na zapytanie wysłane drogą mailową. Dane w raporcie świadczą o tym, że jest wciąż wiele firm, które podchodzą do obsługi klienta w nieprofesjonalny sposób – nie odpisują na otrzymane wiadomości lub czas odpowiedzi jest niesatysfakcjonujący dla potencjalnego klienta. Jak można to zmienić?

Narzędzia wspierające pozyskiwanie i obsługę klienta w branży fotowoltaiki

CRM (ang. customer relationship management) jest to system wspierający funkcjonowanie firmy w zakresie budowania i utrzymywania relacji z klientami. Jego zastosowanie w firmie dokumentuje działania dotyczące obsługi klienta, usprawnia przepływ informacji, a także stanowi centrum zarządzania danymi. Wdrożenie CRM umożliwia sprawną wymianę informacji pomiędzy pracownikami, wgląd do historii kontaktu i skuteczne prognozowanie, dzięki zwizualizowanej analizie lejka sprzedaży.

Jak zapewnić klientom wysokiej jakości obsługę z wykorzystaniem systemu CRM?

Branża OZE jest dosyć specyficzna w kontekście czasu trwania procesu decyzyjnego. Wiele otwartych procesów sprzedaży w ciągu kilku miesięcy stanowi wyzwanie dla zachowania porządku i personalizacji komunikatów. Nie każdy pracownik ma pamięć doskonałą i porządek w wiadomościach i notatkach, dlatego w tym miejscu z pomocą przychodzi system CRM.

CRM to doskonała organizacja pracy i komunikacja

Jeżeli Twoja firma pozyskuje kontakty z wielu źródeł, odwiedzanie poszczególnych kanałów w celu sprawdzenia, czy potencjalny klient wysłał zapytanie, bądź w inny sposób wyraził chęć zapoznania się z ofertą firmy, jest czasochłonne. A gdyby tak każde zapytanie, niezależnie od tego, czy pochodzi z formularza na Facebooku, reklamy na LinkedIn, czy zostało wysłane z poziomu Twojej strony internetowej lub na skrzynkę pocztową, trafiało w jedno miejsce?

Integracja źródeł danych umożliwia stworzenie centrum relacji, indywidualnej bazy danych potencjalnych klientów i prowadzenie spójnej komunikacji. W ten sposób czas oczekiwania na odpowiedź sprzedawcy, czy konsultanta zostaje skrócony do minimum. Nie ma też mowy o pominięciu wiadomości, bądź natrafieniu na nią zbyt późno, czyli wtedy gdy potencjalny klient się zniechęcił i poszedł z zapytaniem do konkurencji.

centrum danych

Szybki czas reakcji to pierwszy z pożądanych elementów obsługi. Klienci pragną profesjonalnego kontaktu nie tylko na początku współpracy. Kolejne odpowiedzi także powinny być udzielane w krótkim czasie, a informacje posiadane przez sprzedawcę mają zapewniać możliwość prowadzenia merytorycznej, spersonalizowanej rozmowy. Z systemem CRM cała historia kontaktu (wiadomości e-mail, ustalenia nagrywane z poziomu CRM, dodawane notatki dotyczące kontaktów) są dostępne w Twoim projekcie, do którego możesz też dodawać współpracowników.

Segmentowanie

Dowolne segmentowanie klientów ukazuje np. z jakiego źródła zostali pozyskani poszczególni klienci. Jakie to ma znaczenie? Wiedząc skąd pochodzi dana szansa sprzedaży, możesz zweryfikować skuteczność rodzajów reklam i działań organicznych w Internecie. W łatwy sposób zmierzysz również efektywność realizowanych kampanii marketingowych w różnych obszarach oraz to które z nich są najbardziej opłacalne. Segmentowanie ułatwia także komunikację, wskazuje bowiem na szczególne cechy dla wyodrębnionej grupy.

Lejek sprzedaży

Oznaczanie poziomu klientów w lejku podczas procesu sprzedaży przynosi wiele korzyści. W ten sposób przedstawione dane ukazują skuteczność aktualnych działań. Wszelkie wprowadzanie zmian w reklamach, czy na stronie internetowej będzie przekładało się na ilość nowych kontaktów, jednak dopiero kolejne poziomy lejka ukażą, czy komunikacja jest prowadzona do właściwej grupy docelowej. Dane pomogą zweryfikować efektywność pracy poszczególnych sprzedawców.

status w sprzedazy

Kolejna z funkcjonalności systemu CRM, czyli przypisywanie wartości do kontaktów, ułatwia prognozowanie. W prosty sposób ukazuje, czy wyniki sprzedażowe w danym miesiącu są satysfakcjonujące oraz, czy jakość pozyskanych kontaktów jest optymalna. Dodatkowo osoby odpowiedzialne za realizację zamówień komponentów otrzymują wgląd do informacji wskazującej, jakie będzie zapotrzebowanie w najbliższym czasie.

przewidywana wartosc sprzedazy

CRM i inne narzędzia wspomagające proces sprzedaży

System DMSales usprawnia pracę w bezustannie prowadzonym cyklu poszukiwania i angażowania klientów. Dostępne funkcje systemu przyspieszają pozyskiwanie nowych kontaktów z wielu źródeł, ułatwiają zarządzanie relacjami w CRMie, a także umożliwiają automatyczną komunikację e-mail lub SMS, a także wykonywanie połączeń telefonicznych z nagrywaną rozmową.

Dodatkowo korzystając z systemu DMSales:

  • sprawdzisz wiarygodność kontrahenta i ocenisz ryzyko współpracy
  • wzbogacisz dane o swoich kontaktach biznesowych i konsumenckich
  • będziesz mógł automatycznie skontaktować się z potencjalnym klientem odwiedzającym Twoją stronę internetową
  • uzyskasz dostęp do narzędzi, które ułatwią Ci stworzenie własnej bazy potencjalnych klientów i ocieplanie kontaktów
  • będziesz mógł dodać notatki, ustawić statusy kontaktu, zautomatyzować komunikację i pozyskiwanie opinii

Podsumowanie

System CRM oraz narzędzia online usprawniające komunikację, bezpośrednio przyczyniają się do zwiększenia satysfakcji klienta. Im więcej zadowolonych klientów, tym częściej dodawane są pozytywne opinie na temat firmy z branży OZE, a także więcej poleceń przekazywanych w sposób bezpośredni – rodzinie i znajomym. Pamiętaj, że aspekt techniczny jest dla klienta kluczowy, jednak nie mniej istotna jest sama obsługa klienta w procesie sprzedaży oraz kontakt posprzedażowy. Dostępne rozwiązania w postaci narzędzi online i automatyzacji wspomagają proces sprzedaży w branży OZE na wszystkich jego etapach. Warto zapoznać się z systemem CRM i wykorzystywać go do budowania relacji z klientami, by uzyskać stabilną pozycję na rynku niezależnie od nieoczekiwanych wydarzeń i wprowadzanych zmian prawnych.

Załóż bezpłatne konto i przetestuj system DMSales, który posiada rozwiązanie dedykowane firmom z branży OZE. Docieraj do potencjalnych klientów i automatyzuj komunikację sprzedażową.

Przetestuj bezpłatnie

DMSales
ul. Gwiaździsta 71 lok. 10
01-651 Warszawa
NIP: 527-264-47-02
www.dmsales.com
e-mail: [email protected]

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz