Reklama
https://homecomfort.com.pl/

Fotowoltaika na fali wznoszącej – podsumowanie roku 2022 i prognozy na 2023 w branży PV

O podsumowaniu roku 2022 w branży PV i prognozach dla fotowoltaiki na rok 2023 - Michał Marona oraz Mariusz Potocki, wywiad z przedstawicielami SolarEdge.

SolarEdge_instalacja o mocy 557 kW na zakładzie produkcyjnym w Bielsko-Białej, instalowana przez Ekosun
SolarEdge_instalacja o mocy 557 kW na zakładzie produkcyjnym w Bielsko-Białej, instalowana przez Ekosun

Jak podsumowują Państwo rok 2022 w kontekście branży PV? W jakiej kondycji znajduje się rynek?

 

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Poland: Fotowoltaika to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów rynku odnawialnych źródeł energii (OZE). Rok 2022 przyniósł zamaszyste zmiany w branży fotowoltaicznej, ale jestem zdania, że był to mimo wszystko pozytywny czas dla branży. W dalszym ciągu utrzymuje się bardzo wysoki popyt na inteligentne rozwiązania energetyczne, a w sektorze małych instalacji domowych obserwujemy przejście w kierunku konsumpcji własnej oraz większe zainteresowanie magazynami energii.

Mariusz Potocki, Commercial Sales Manager w SolarEdge Poland: Na pewno warto podkreślić, że 2022 rok to eksplozja zainteresowania sektora komercyjnego fotowoltaiką. Przyczyniły się do tego wzrosty energii spowodowane konfliktem w Ukrainie. Przedsiębiorstwom zależy na stabilizacji dostaw energii, stąd decyzje o inwestycji w systemy fotowoltaiczne.

A gdyby mieli Państwo wymienić najważniejsze wydarzenie 2022 roku w branży? Co by to było?

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Poland: Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem 2022 roku rzutującym na całą branżę PV była zmiana sposobu rozliczania fotowoltaiki prosumenckiej, podyktowana m.in. wymogami unijnymi. Od 1 kwietnia 2022 roku każda nowa mikroinstalacja o mocy do 50 kW jest rozliczana w systemie net-billingu tj. prosumenci sprzedają nadwyżki energii wprowadzonej do sieci po określonej cenie (od 1 lipca jest to średnia cena rynkowa energii elektrycznej z poprzedniego miesiąca kalendarzowego), a za energię pobraną muszą płacić jak wszyscy inni odbiorcy prądu. Początkowe obawy dot. nieopłacalności nowego systemu rozliczeń szybko zastąpiły analizy pokazujące, że fotowoltaika w dalszym ciągu jest opłacalna bardziej niż płacenie zwykłych rachunków za prąd, zwłaszcza przy obecnych, wysokich cenach energii elektrycznej. I to właśnie obecna sytuacja geopolityczna, na czele z konfliktem w Ukrainie, która doprowadziła do wzrostu cen energii, jest – według mnie – drugim ważnym wydarzeniem determinującym rynek fotowoltaiczny w 2022 roku. Oczywiście miała ona ogromny wpływ na większe zainteresowanie OZE, ale także przyczyniła się do pojawienia się problemów z dostępnością komponentów nie tylko w branży PV, ale w praktycznie każdej gałęzi gospodarki.

Mariusz Potocki, Commercial Sales Manager w SolarEdge Polska: Dla mnie ważnym wydarzeniem były majowe targi InterSolar, które spotkały się z niespotykanym od dawna zainteresowaniem klientów. Te targi ewidentnie pokazały, że w obliczu konfliktu w Ukrainie przedsiębiorstwa stawiają na niezależność energetyczną poprzez inwestycje w systemy solarne.

A jaki był 2022 rok dla SolarEdge?

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Poland: Oceniamy go pozytywnie. Utrzymujemy pozycję wiodącego dostawcy falowników PV na świecie pod względem poziomu przychodów. Tylko w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku nasze obroty wzrosły o ponad 57% w stosunku do analogicznego okresu w 2021 roku, osiągając poziom 2,2 mld USD. Systematycznie zwiększamy również zatrudnienie. W III kwartale 2022 roku zatrudnialiśmy o ponad 20% więcej osób niż o tej porze roku ubiegłego. Globalnie zbliżamy się do 5 000 pracowników, co pokazuje niesamowity postęp w branży.

Mariusz Potocki, Commercial Sales Manager w SolarEdge Polska: Warto też wspomnieć, że w 2022 roku otworzyliśmy fabrykę produkującą ogniwa litowo-jonowe w Korei Południowej (Sella 2). Zdecydowaliśmy się również na dywersyfikację produkcji poprzez otwarcie fabryki w Meksyku oraz zwiększenie produkcji w fabryce Sella 1 w Izraelu i w innych lokalizacjach.

Wchodzimy w nowy 2023 rok. Jak będzie według Państwa wyglądać? Czego możemy się spodziewać? Z jakimi wyzwaniami branża będzie musiała się zmierzyć?

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Poland: Jak pokazują analizy Bloomberga, najbliższe lata to dalszy wzrost zainteresowania fotowoltaiką o minimum 20-30%. Wyzwaniem dla producentów PV będzie w dalszym ciągu dostępność komponentów. Jak prognozują eksperci, ceny energii będą się normalizować, ale w dalszym ciągu będą wysokie w porównaniu do ubiegłych lat. Ciekawym trendem – zwłaszcza w skali europejskiej – może być również agrofotowoltaika.

Przewidujemy, że coraz większego znaczenia nabiorą inteligentne rozwiązania energetyczne, takie jak ekosystem SolarEdge Home, które pozwalają przejąć kontrolę nad energią, od jej magazynowania i wykorzystywania do licznych urządzeń, przez inteligentne zarządzanie po ładowanie samochodu elektrycznego. Dodatkowo, warto wspomnieć o nowej odsłonie programu „Mój Prąd”, w ramach której instalacja oparta na rozwiązaniach SolarEdge może zostać dofinansowana kwotą nawet 31 000 zł. Warto tutaj podkreślić, że SolarEdge jest obecnie jedynym dostawcą rozwiązań energetycznych, który pozwala na aplikowanie o maksymalne dofinansowanie pozostając w jednym ekosystemie, co dla instalatorów jest sporym ułatwieniem.

Czy widzą Państwo jakiś megatrend, który pojawi się w 2023 roku?

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Poland: Zgodnie ze strategią UE dotyczącej integracji systemu energetycznego, w dalszym ciągu megatrendem będzie „energetyka 3D”, czyli dekarbonizacja, decentralizacja i digitalizacja. Coraz więcej polskich firm wpisuje kwestie dekarbonizacji w swoje strategie biznesowe. A fotowoltaika z pewnością przyspiesza dekarbonizację. Komercyjna instalacja fotowoltaiczna obniża ślad węglowy nieruchomości już od pierwszego uruchomienia. SolarEdge ma już na swoim koncie sukcesy w tym obszarze – tylko w 2021 roku, dzięki zastosowaniu rozwiązań solarnych SolarEdge, szacunkowo udało się uniknąć emisji 23 milionów ton metrycznych CO2 do atmosfery, co odpowiada usunięciu z dróg na stałe około 5 milionów pojazdów benzynowych. To tak jakbyśmy o ok. 6% zmniejszyli całkowitą roczną emisję dwutlenku węgla przez Polskę (Polska ogółem: 394 mln ton CO2 w 2019 r.).

Mariusz Potocki, Commercial Sales Manager w SolarEdge Polska: Zgadzam się z Michałem. Równie ważnym elementem transformacji energetycznej jest wspomniana decentralizacja. Będziemy odchodzić od jednego centralnego systemu wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej na rzecz systemów rozproszonych (mikrosieci), chociażby w postaci pojawiających się instalacji fotowoltaicznych na obiektach przemysłowych. Równie ważnym elementem mikrosieci będą magazyny energii, pozwalające na akumulację jej nadwyżek i wykorzystanie zapasu energii w czasie wystąpienia niedoborów.

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Poland: Pozostaje również trzeci element, czyli digitalizacja. W ramach systemu fotowoltaicznego jesteśmy w stanie pozyskiwać szereg danych w czasie rzeczywistym, które pozwalają na bieżący monitoring modułów fotowoltaicznych oraz optymalizację produkcji z tych modułów.

Czy SolarEdge też czymś nas zaskoczy?

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Poland: Jako innowator na rynku OZE będziemy kontynuować rozwój wysokowydajnych technologii energetycznych. Chcemy, aby SolarEdge był najlepszą odpowiedzią na potrzeby zarówno sektora B2C, jak i B2B. Nadal będziemy kłaść duży nacisk na bezpieczeństwo systemu, dając do zrozumienia, że nasze rozwiązania zapewniają poziom bezpieczeństwa,  który wykracza poza wymagania rynku.

 

SolarEdge Michal Marona

Michał Marona, Country Manager w SolarEdge Polska

Absolwent Politechniki Śląskiej, wydziału Inżynierii Materiałowej oraz studiów podyplomowych z zakresu „Inwestycji w Odnawialne Źródła Energii”, zorganizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu we współpracy z Instytutem Energii Odnawialnej w Warszawie. Ponad 10 lat doświadczenia w branży fotowoltaicznej jako handlowiec, doradca techniczno-handlowy, trener, konsultant. Pracował dla wiodących producentów komponentów do systemów fotowoltaicznych. Obecnie pracuje dla SolarEdge Technology – firmy, która stawia za cel zrewolucjonizowanie przemysłu fotowoltaicznego. W firmie SolarEdge jest Country Managerem odpowiedzialnym za rozwój firmy w Polsce.

 

 

 

SolarEdge Mariusz Potocki 002

 

Mariusz Potocki, Commercial Sales Manager w SolarEdge Polska

Związany z energią odnawialną od 2005 roku. Z racji wykształcenia w obszarze hydrologii i meteorologii, początkową działalność skoncentrował na energetyce wodnej. Wraz z zespołem z IMGW zajmował się analizą zasobów wiatru w Polsce, wykorzystanych w przyszłym planowaniu lokalizacji pod elektrownie wiatrowe. W latach 2007-2015 manager projektów wiatrowych, rozwijający wdrożenie projektów turbin wiatrowych niemieckiej firmy Enercon wraz z bydgoską spółką. Od 2007 roku związany z fotowoltaiką. W latach 2008-2015 początkowo jako Manager ds. Logistyki, następnie Dyrektor Produkcji w fabryce Solar-Future-Energy – jednej z pierwszych polskich fabryk modułów fotowoltaicznych. W latach 2010-2012 zaangażowany w realizację projektów farm fotowoltaicznych w Bułgarii i we Włoszech. W 2012-2013 roku rozwijał sieć sprzedaży mikro-instalacji na Sycylii, na bazie modułów PV wyprodukowanych w Polsce. Od 2015 – po założeniu własnej firmy doradczej w obszarze OZE – związany z rynkiem produkcyjnym modułów PV w Polsce, jak i za granicą jako Business Development Manager. Zaangażowany w promocję i rozwój polskich przedsiębiorstw na takich rynkach jak Australia, Gruzja, Ukraina oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Od 2019 roku związany z SolarEdge na stanowisku Commercial Sales Manager.

Źródło: SolarEdge

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz