Reklama
https://homecomfort.com.pl/

Europejskie ceny modułów zmierzają w kierunku 0,12 EUR/Wp, PV PMI przekracza 70 pkt

Średnie ceny transakcyjne modułów bifacial i monofacial w lutym, w całej Europie, wyniosły 0,124 EUR/Wp. Wskaźnik PV PMI (Purchasing Managers' Index) wzrósł z 68 w styczniu do 73 punktów w lutym, co zapowiada perspektywy wzrostu popytu. Prawie 60% użytkowników platformy sun.store zadeklarowało chęć zwiększenia zakupów PV w marcu. Ponadto przedstawiciele największych firm w sektorze PV przewidują, że nadwyżka mocy produkcyjnych będzie nadal stanowić trwałe wyzwanie dla całej branży.

Europejskie ceny modułów zmierzają w kierunku 0,12 EUR/Wp, PV PMI przekracza 70 pkt
Europejskie ceny modułów zmierzają w kierunku 0,12 EUR/Wp, PV PMI przekracza 70 pkt

pv.index, raport sektorowy, podsumowuje średnie ceny transakcyjne pochodzące z sun.store, największej platformy handlowej online, dedykowanej sektorowi solarnemu, z ofertą ponad 3 GW komponentów. PV Purchasing Managers Index (Indeks Zakupów Menedżerów Fotowoltaiki – PMI) to wynik ankiety wypełnionej przez ponad 300. nabywców sun.store, mierzącej ogólne perspektywy popytu w branży.

Dane pv.index za luty 2024 pokazują, że ceny modułów monofacial pozostały na poziomie 0,124 EUR/Wp. Jest to wynik wyższych kosztów transportu (kryzys na Morzu Czerwonym) i niedoborami modułów w klasach mocy dla instalacji C&I. To z kolei pozwoliło modułom bifacial na dogonienie cen kategorii monofacial po poprzednim spadku o 8% z 0,135 EUR/Wp w styczniu do 0,124 EUR/Wp w lutym. Stopniowe obniżki cen modułów rozpoczęły się prawie 18 miesięcy temu niemniej moduły bifacial zwykle reagują wolniej na zmiany rynkowe ze względu na dłuższy czas realizacji projektów C&I i użyteczności publicznej. Dlatego też trend ten nie dotyczył ich w takim samym stopniu jak paneli z pozostałych kategorii.

Zrzut ekranu 2024 03 14 095245

Pomimo spadku cen modułów bifacial i full black w lutym, średnie ceny modułów monofacial pozostają na wyższym poziomie niż w grudniu 2023 roku. Potwierdza to, że grudniowy odczyt cen był wartością odbiegającą od normy, na którą wpływ mieli producenci i dystrybutorzy starający się opróżnić magazyny z paneli monofacial (zwłaszcza dedykowanych sektorowi mieszkaniowemu) do końca roku. Dlatego też można było spodziewać się odbicia cen w Nowym Roku.

Myślę, że wiele osób zaskoczy powrót cen w lutym do ogólnego trendu spadkowego. Niskie wartości w IV kwartale 2023 r. wiązane były głównie z gigawatami nadwyżek modułów w europejskich magazynach. Sprzedający mieli nadzieję, że ceny powrócą do przedziału 0,16-0,18 EUR, gdy zapasy te zostaną usunięte. Jednak obecne wartości są raczej wynikiem znacznej nadwyżki mocy produkcyjnych w Chinach – co oznacza, że będą one trwałe w dłuższym okresie. – skomentowała Agata Krawiec-Rokita, CEO i współzałożycielka – sun.store

To, że nie jest jeszcze przesądzone, czy ceny modułów będą nadal spadać potwierdza jeden z największych producentów PV. Podczas niedawnej debaty zorganizowanej przez sun.store, Maria Merdzhanova, Jinko Head of Sales for Eastern, Northern Europe, and UK, była sceptyczna:

Nie ma już praktycznie żadnej przestrzeni do obniżania kosztów produkcji. Do tego dochodzą wyzwania logistyczne związane z tym, co dzieje się na Morzu Czerwonym. Wszystko to powoduje, że dalsze redukcje w cenach modułów są dużym wyzwaniem.

Jinko Solar, który w ubiegłym roku znalazł się na szczycie globalnego rankingu największych dostaw modułów, w lutym nadal był najpopularniejszą marką modułów sprzedawanych na platformie sun.store.

58% respondentów spodziewa się większych zakupów w marcu w porównaniu do lutego, PV PMI powyżej 70

Marzec jest zazwyczaj miesiącem kiedy rozpoczynają się prace na dachach w całej Europie, a wiele firm realizuje zaległe kontrakty na instalacje PV, które pozyskały w okresie zimowym. Zachęca do tego również trend spadkowy cen komponentów, dzięki czemu systemy fotowoltaiczne stają się bardziej przystępne cenowo dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Co więcej, w niektórych krajach ruszają właśnie dodatkowe programy wsparcia dla instalacji solarnych.

Trend ten znalazł odzwierciedlenie w pozytywnej prognozie popytu (chęci zwiększenia zakupów sprzętu PV), którą ponad 300 nabywców sun.store podzieliło się w ankiecie PV PMI. Prawie 60% respondentów spodziewa się, że w marcu kupi więcej niż w lutym. Ogólny wynik PV PMI wynosi 73 punkty, co oznacza silną tendencję wzrostową (wyniki powyżej 50 wskazują na wzrost, poniżej 50 – na spadek). Co warto odnotować, podobne wskaźniki dla innych sektorów w Europie oscylują w większości poniżej 50 punktów. Gospodarka starego kontynentu boryka się ze stagnacją i trudnościami w osiągnięciu wzrostów. Sektor solarny – pomimo wyzwań – pozostaje jednym z niewielu jasnych punktów.

 

Źródło: sun.store

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz