Reklama
https://h2poland.com.pl/

​Czy warto zmienić sprzedawcę prądu do firmy?

Możliwość zmiany sprzedawcy energii elektrycznej funkcjonuje na naszym rynku energetycznym już od kilkunastu lat. W tym okresie rynek obrotu prądem przeszedł znaczne zmiany i coraz więcej podmiotów – zarówno osób prywatnych, jak i firm – decyduje się na zmianę. Jednak jak zawsze w takich przypadkach rodzi się zasadnicze pytanie – jak to zrobić i czy rzeczywiście warto? Sprawdźmy.

​Czy warto zmienić sprzedawcę prądu do firmy?
​Czy warto zmienić sprzedawcę prądu do firmy? [Źródło: vchalup]

 

Reklama
oknonet.pl

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej – kilka faktów

Według oficjalnych danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE) od 2007 do 2023 roku na zmianę sprzedawcy energii zdecydowało się niemal milion podmiotów. W tym 745,9 tys gospodarstw domowych oraz prawie 234,4 tys. firm. W okresie od marca 2022 do marca 2023 dostawcę energii zmieniło ok 8 tys. podmiotów, z czego klienci biznesowi to prawie połowa tej liczby.

Analizując dane URE widać, że Polacy stosunkowo często decydują się na dokonanie zmiany swojego sprzedawcy prądu. Łącznie z tzw. ofert wolnorynkowych korzysta już nawet 40% wszystkich odbiorców.

Większe zainteresowanie zmianą po stronie przedsiębiorstw nie powinno zresztą dziwić. Po prostu do tej grupy odbiorców łatwiej dotrzeć z ofertami, a przy dużym zużyciu prądu, zyski wynikające z przyjęcia lepszej oferty są zdecydowanie bardziej zauważalne. Wpływ na to ma także sytuacja na rynku energetycznych w ciągu ostatnich kilku lat. W czasie gdy odbiorcy indywidualni korzystali z dopłat do cen energii, duże firmy były skazane na wysokie podwyżki.

​Korzyści wynikające ze zmiany sprzedawcy prądu

Przedstawiając korzyści wynikające ze zmiany sprzedawcy energii elektrycznej od razu należy zaznaczyć, że zależą one od konkretnej oferty. Ogólnie jednak efektem dobrze dokonanej zmiany jest realna obniżka rachunków za prąd. Co ważne, oszczędności w tym zakresie mogą osiągnąć nawet 25% i wynikają one zarówno z samej ceny, modelu rozliczeń, jak i dobrze dobranej taryfy. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej to więc szansa na tani prąd dla firm.

Coraz większa konkurencja na rynku energii elektrycznej skłania sprzedawców do oferowania firmom także dodatkowych korzyści, by w ten sposób jeszcze bardziej zachęcić je do zmiany.

Odpowiadając więc na pytanie – czy warto zmienić sprzedawcę prądu należy stwierdzić, że z pewnością tak. Najlepszym na to dowodem jest duża liczba firm, które rok rocznie decydują się na taki krok. Sama zmiana sprzedawcy energii to jednak nie jedyne, co mogą zrobić przedsiębiorcy, aby zredukować wydatki na energię. Dobrym punktem wyjścia do działań optymalizacyjnych jest audyt energetyczny przedsiębiorstwa. Taki audyt jest obowiązkowy dla dużych podmiotów gospodarczych. Jednak z jego wyników skorzystają także średniej wielkości firmy.

​Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej

W biznesie nierzadko jest tak, że pewne wymierne korzyści uzyskać można tylko przy sporym zaangażowaniu sił i środków. Na szczęście zmiana sprzedawcy prądu jest prosta i bezpłatna, co sprawia, że firma nie musi się martwić ciągłymi zatorami biurokratycznymi, czy kosztami inwestycji. Większość sprzedawców prądu dla firm zajmuje się przeprowadzeniem całej procedury. Jeśli więc dany podmiot podpisze z nami umowę i udzieli pełnomocnictwa, to my bierzemy na siebie wszystkie formalności z tym związane ‒ mówi specjalista z firmy ewe.pl

Skorzystanie z takiego rozwiązania przy zmianie sprzedawcy prądu jest oczywiście najwygodniejszą i najprostszą opcją. Istnieje oczywiście także możliwość samodzielnego przeprowadzenia wszelkich formalności, które w przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy można opisać w trzech punktach:

  • Wybór nowego sprzedawcy prądu elektrycznego i podpisanie z nim umowy.
  • Wypowiedzenie umowy ze starym sprzedawcą prądu i ewentualnie Operatorem Systemu Dystrybucyjnego ‒ OSD (w przypadku tzw. umowy kompleksowej).
  • Podpisanie umowy z nowym sprzedawcą i umowy o świadczenie usługi dystrybucji oraz rozliczenie ze starym sprzedawcą prądu.

Warto przy tym zaznaczyć, że zmiana sprzedawcy prądu nie niesie za sobą ryzyka gorszej jakości czy częstotliwości dostaw. Za to, a także całą obsługę przesyłu energii, stan techniczny sieci, naprawy czy remonty odpowiada bowiem Operator Systemu Dystrybucyjnego. Co ważne, umowę z OSD możemy zawrzeć na czas nieokreślony, w związku z czym przy ewentualnej kolejnej zmianie sprzedawcy będziemy musieli go jedynie o tym poinformować. Należy przy tym dodać, że prawo ściśle określa czas przeprowadzenia zmiany sprzedawcy – jest to 30 dni w przypadku pierwszej zmiany i 14 dni w przypadku kolejnych.

Dokonanie zmiany sprzedawcy prądu dla firmy jest więc prostym sposobem na zmniejszenie wydatków. Zawsze jednak przed podjęciem decyzji warto dokładnie przyjrzeć się różnym ofertom. Czasem bowiem nieco niższa cena za kWh może być tylko pozorną oszczędnością, bo wyższa okaże się opłata handlowa. Będąc dużym odbiorcą warto z kolei uznać przedstawioną ofertę jako punkt wyjścia do negocjacji, gdyż bardzo często indywidualne negocjacje pozwalają wywalczyć jeszcze lepsze warunki. Bezwzględnie więc warto zmienić sprzedawcę – jednak by uzyskać satysfakcjonujące efekty zawsze trzeba taką decyzję spokojnie przemyśleć.

Artykuł sponsorowany

ewe.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz