
Wdrażany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wieloletni program priorytetowy pod nazwą „Zielony Transport Publiczny” („ZTP”) wspiera upowszechnianie w Polsce ekologicznej, zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. Zasadniczym celem programu jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym, poprawa jakości powietrza, promowanie „zielonej” mobilności wśród mieszkańców, a przez to wpływanie na rozwój gospodarczy i społeczny miast.
Program „ZTP” ma szczególne znaczenie dla mniejszych i średnich ośrodków miejskich, takich jak Świdnik, w których skala inwestycji infrastrukturalnych oraz mobilność mieszkańców nie ma takiej dynamiki, jak w wielkich aglomeracjach.
Stawiając na rozwój ekologicznej komunikacji zbiorowej, miasto Świdnik zakupi 3 autobusy o napędzie wodorowym. Mają to być zeroemisyjne pojazdy zasilane z ogniw paliwowych (kat. M3 – FCEV), w których układem napędowym będzie ogniwo wodorowe o mocy około 70 kW. Autobusy o przybliżonych wymiarach 12 metrów długości i 2,5 metra szerokości zapewnią pasażerom komfortową podróż – będą niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Całkowity koszt projektu pn. „Zakup zeroemisyjnych autobusów wodorowych dla Gminy Miejskiej Świdnik” wynosi ponad 11,4 mln zł, z czego ponad 9 mln zł będzie pochodzić z dofinansowania przekazanego miastu przez NFOŚiGW. Na kwotę wsparcia finansowego złoży się prawie 7 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz przeszło 2,3 mln zł pożyczki udzielonej na preferencyjnych warunkach. Planuje się, że nowoczesne, ekologiczne pojazdy w ciągu roku będą miały około 158 tys. przebiegu. Efektem ekologicznym ich użytkowania ma być zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (148,96246 ton/rok) oraz ograniczenie emisji tlenków azotu (0,094371 ton/rok) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,00036 ton/rok).
W sobotę 3 grudnia w świdnickim Urzędzie Miasta odbyło się uroczyste zawarcie umów dotyczących obu wspomnianych projektów.
Źródło: gov.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.