
Solaris to już od wielu lat jeden z czołowych producentów pojazdów elektrycznych w Europie. Firma dostarczyła i zakontraktowała już ponad 2500 bateryjnych autobusów z operatorami obsługującymi transport publiczny w prawie 120 europejskich miastach. Transformacja komunikacji miejskiej na zrównoważoną i przyjazną mieszkańcom to priorytet producenta. Inwestycje w ulepszanie rozwiązań bateryjnych, optymalizacja sposobów ładowania, intensywny rozwój technologii wodorowej – poprzez dynamiczny technologiczny postęp Solaris chce celnie odpowiadać na rozmaite potrzeby przewoźników miejskich i wspierać ich w przejściu na zrównoważony transport oparty o pojazdy nisko i zeroemisyjne.
Dwa elektryczne autobusy
Na tegorocznym Transexpo producent przedstawia dwa bateryjne autobusy reprezentujące najbardziej popularne modele w bezemisyjnej ofercie producenta. Urbino 12 electric to flagowy model elektryczny marki, najczęściej wybierany przez klientów. Doskonale znana konstrukcja wyposażona jest jednak w nową generację baterii o dużej pojemności, dzięki którym ten sprawdzony model ma jeszcze lepsze osiągi. Drugim modelem wystawionym na stoisku Solarisa jest Urbino 18,75 electric. Klasyczny przegubowy model został dodatkowo przedłużony, dzięki czemu powiększona została przestrzeń pasażerska.
Urbino 12 electric
12-metrowy elektryczny Solaris to autobus już doskonale znany zarówno w Polsce, jak i w Europie. W 2016 model ten zdobył tytuł Autobusu Roku, a dziś ponad 800 sztuk tego typu codziennie wozi pasażerów w europejskich metropoliach i miastach. Nieemitujący żadnych spalin w miejscu użytkowania pojazd to znakomite rozwiązanie dla miast, które stawiają jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców na pierwszym miejscu. Nowoczesne, wyraziste wzornictwo oraz innowacyjne wyposażenie mają zachęcać podróżnych do korzystania z transportu publicznego. Wystawione Urbino 12 electric wyróżnia się przede wszystkim zestawem baterii nowej generacji o znacznej pojemności – ponad 520 kWh. Podobne parametry baterii Solaris High Energy gwarantują zasięg autobusu około 300 km w rozmaitych warunkach drogowych i klimatycznych. Magazyny energii można ładować za pomocą jednego z dwóch gniazd plug-in, umieszczonych nad nadkolem, a także z przodu pojazdu. Pojazd wyposażony jest w oś elektryczną z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocach 125 kW każdy. System napędowy wykonany jest w energooszczędnej technologii SiC.
W stylowym, przestrzennym wnętrzu znalazło się wiele udogodnień dla miejskich pasażerów: rozbudowany system informacji pasażerskiej, ładowarki USB czy LED-owe lampy, w tym estetyczne, błękitne oświetlenie, które włącza się w autobusie nocą. Najwyższe standardy bezpieczeństwa zostały zapewnione przez rozbudowany monitoring, a także rozwiązania asystenckie dla kierowcy. System MobilEye Shield+ ostrzega prowadzącego, gdy w martwych polach widzenia pojawi się rowerzysta, pieszy lub motocyklista. Całkowicie przeprojektowane lusterka, a raczej kamery, wyświetlają obraz na ekrany wewnątrz pojazdu, przez co zapewniają doskonałą widoczność, także w niesprzyjających warunkach pogodowych, w czasie deszczu czy o zmroku. Autobus posiada także czujnik zmierzchu sterujący oświetleniem. Na pokładzie znalazły się siedzenia dla 26 pasażerów, z czego niemal połowa dostępna jest z tzw. niskiej podłogi.
Urbino 18,75 electric
Drugim pojazdem, który Solaris prezentuje na Transexpo 2022 jest przegubowy autobus elektryczny o zwiększonej długości – 18,75 metrów. Przegubowe Urbino jest drugim najpopularniejszym modelem elektryczny w portfolio Solarisa. Wystawiony w Kielcach pojazd jest pierwszym modelem IV generacji o wydłużonej konstrukcji i dokładnej długości 18,75 m.
Autobus nie emituje spalin w miejscu użytkowania, a centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW zapewnia płynne przyspieszenie i cichą pracę pojazdu. Zwiększona przestrzeń wewnątrz autobusu pozwoliła osiągnąć optymalne rezultaty w zakresie zasięgu i pojemności pasażerskiej. W pojeździe zamontowano baterie o znacznej pojemności ponad 520 kWh, jednocześnie niestandardowa długość umożliwiła umieszczenie na pokładzie aż trzech zatoczek dla osób niepełnosprawnych przy zachowanej pojemności pasażerskiej 138 pasażerów w tym 41 na miejscach siedzących.
Warto wspomnieć, że Urbino 18,75 electric to jeden z aż 183 podobnych autobusów zamówionych przez klienta Unibuss AS z Oslo. To największe dotychczas zamówienie na przegubowe autobusy elektryczne marki Solaris.
Różne technologie dla zrównoważonego transportu
Solaris stawia na elektromobilność od wielu lat, koncentrując swoje działania rozwojowe wokół rozwiązań bezemisyjnych i przyjaznych dla mieszkańców miast. Warto jednak podkreślić, że producent nie skupia się wyłącznie na pojazdach bateryjnych, inwestując także w rozwój trolejbusów oraz pojazdów wodorowych. Autobusy wykorzystujące wodór budzą rosnące zainteresowanie przewoźników jako jedna z alternatyw w ramach grupy pojazdów bezemisyjnych. Technologia ta jest także wspierana przez instytucje unijne, które w wodorze widzą istotny element transformacji energetycznej.
After Sales – nowoczesne narzędzia
Proces wdrożenia pojazdów z napędami alternatywnymi już na pierwszych etapach współpracy z Solarisem wspierany jest przez konsultacje w szerokim zakresie. Producent doradza np. w kwestii wyposażenia warsztatów czy niezbędnych kompetencji pracowników. W odpowiedzi na rosnący udział w rynku napędów wodorowych Solaris opracował ponadto listę dobrych praktyk poświęconych obsłudze tego typu pojazdów. Biuletyn ten nie tylko pomaga w efektywnym wprowadzeniu do eksploatacji pojazdów napędzanych wodorem, ale przede wszystkim ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w ich użytkowaniu. Doradztwo w różnych formach stanowi ofertę nie tylko dla obecnych klientów Solarisa, ale także dla przewoźników dopiero przygotowujących się do zakupu autobusów marki Urbino.
Portfolio narzędzi posprzedażnych Solarisa uzupełnione zostało właśnie o najnowszą pozycję: eSSyncroService, nowoczesne rozwiązanie, wykorzystujące roszerzoną rzeczywistość w naprawach autobusów. Poprzez specjalne gogle mechanik wykonujący naprawę może głosowo wywołać potrzebną dokumentację i mieć do niej bezpośredni dostęp, mając jednocześnie wolne ręce. Zastosowanie technologii AR (Augmented Reality) w obsłudze pojazdów może przynieść szczególne korzyści także ze względu na opcję zdalnego połączenia się z ekspertami Solaris, którzy będą w stanie przeprowadzić serwisanta krok po kroku przez realizowaną naprawę, skracając tym samym czas
wyłączenia pojazdu z ruchu do niezbędnego minimum. Ponadto eSSyncroService wymusza na pracownikach potwierdzenie wykonania wymaganych w danym momencie środków bezpieczeństwa, co zapewnia im dodatkową ochronę.
Na targach Transexpo prezentowana jest także oferta Optiine – oryginalnych części zamiennych Solaris. Cieszą się one nieustannym uznaniem klientów, o czym świadczy rosnący udział w rynku. W 2021 roku klocki hamulcowe Optiline były jednym z najczęściej kupowanych produktów z całego portfolio części w ofercie Solaris i stanowiły 83% wszystkich klocków hamulcowych dostarczonych do klientów.
Targi Transexpo w Kielcach odbywają się w dniach 12-14 października 2022. Solaris serdecznie zaprasza do odwiedzenia firmowego stoiska o numerze E-24 zlokalizowanego w hali E.
Źródło: solarisbus.com
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.