Reklama
https://www.ceo-odnawialna.pl/

Kraków — konsultacje w sprawie Strefy Czystego Transportu

17 marca ruszają konsultacje publiczne dotyczące Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Ma ona przyczynić się do ograniczenia użytkowania wysoce emisyjnych pojazdów w centrum miasta. Miasto musi przyjąć takie rozwiązanie jeszcze w tym roku.

Kiedy wyjadą na drogi w pełni autonomiczne auta? [źródło: biznes.newseria.pl]
Kiedy wyjadą na drogi w pełni autonomiczne auta? [źródło: biznes.newseria.pl]

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił, że od 17 marca 2022 roku rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie wprowadzenia w Krakowie Strefy Czystego Transportu związanej z ograniczeniem wjazdu samochodem w wybrane obszary miasta.

Reklama
oknonet.pl

 

W Wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza, uchwalonym przez Sejmik Województwa Małopolskiego, wskazano minimalny obszar, na jakim należy wprowadzić SCT w stolicy Małopolski, obejmujący II obwodnicę (między Alejami Trzech Wieszczów, ul. Wita Stwosza, rondem Mogilskim, ul. Klimeckiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich i Konopnickiej). Nowe zasady mają obowiązywać na podstawie nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych i dotyczyć zezwolenia na wjazd na dany teren tylko dla aut spełniających wyznaczone normy dotyczące emisji spalin. Kraków został zobligowany, aby zastosować takie rozwiązanie do 24 grudnia 2022 roku — wyjaśnia krakowski magistrat.

 

Ta miejska jednostka poinformowała, że w dniach 17 marca – 13 maja 2022 r. prowadzić będzie konsultacje społeczne dotyczące planu etapowego wdrażania SCT. W ogłoszeniu zaznaczono, że formularz konsultacyjny będzie można wypełniać w dniach 17–25 marca 2022 r. W tych samych dniach zaplanowano rekrutacja na spotkania warsztatowe.

W Wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza zarekomendowano, by :

  • w pierwszym etapie SCT (w obszarze II obwodnicy) była dostępna dla pojazdów o normie spalin dla samochodów benzynowych minimum Euro 4 (norma od 2006 r.), a dla diesli minimum Euro 5 (2011).
  • w drugim etapie SCT miałaby powstać wewnątrz IV obwodnicy (teren objęty obwodnicą autostradową) i być dostępna dla pojazdów benzynowych – minimum Euro 4, a dla diesli – minimum Euro 6 (2014). Ustawa dopuszcza poruszanie się pojazdu niespełniającego założonych norm Euro wewnątrz Strefy za opłatą 2,50 zł za godzinę. Dodatkowo ustawa zezwala na zakup abonamentu tzw. wjazdu za 500 zł za jeden miesiąc.

O ostatecznym kształcie i zasięgu SCT zadecydują radni miejscy, którym zostanie przedstawiony projekt Strefy na podstawie raport z przeprowadzonych konsultacji społecznych.

Normy Euro to europejski standard emisji spalin z samochodów. Dla każdej normy Euro, w zależności czy jest to pojazd napędzany benzyną, czy ropą, standard emisji spalin jest inny.

Jaką normę Euro posiada samochód:

  • Euro 1 – od 1993 r. (benzyna), od 1992 r. (Diesel),
  • Euro 2 – od 1997 r. (benzyna), od 1996 r. (Diesel),
  • Euro 3 – od 2001 r. (benzyna i Diesel),
  • Euro 4 – od 2006 r. (benzyna i Diesel),
  • Euro 5 – od 2011 r. (benzyna i Diesel),
  • Euro 6 – od 2015 r. (benzyna), od 2014 r. (Diesel),
  • Euro 6D – od 2018 r.

źródło: ztp.krakow.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz