![Ranking szkół, w których uczniowie oddychają najbardziej zanieczyszczonym powietrzem — dane z programu Edukacyjna Sieć Antysmogowa [źródło: esa.nask.pl] Ranking szkół, w których uczniowie oddychają najbardziej zanieczyszczonym powietrzem — dane z programu Edukacyjna Sieć Antysmogowa [źródło: esa.nask.pl]](https://ecieplo.pl/wp-content/uploads/2022/01/Smogowy-zegar-dla-Rybnika-czas-minal.jpg)
Najbardziej zanieczyszczonym powietrzem oddychają dzisiaj uczniowie w miejscowości Modrze, Dziewkowice, Godów i Pszczyna. Dane pochodzą z dokonywanych w trybie ciągłym pomiarów w ramach realizowanego przez NASK programu Edukacyjnej Sieci Antysmogowej.
Celem programu edukacji smogowej jest propagowanie wiedzy na temat znaczenia czystego powietrza dla zdrowia i wpływu codziennych działań na jego jakość. Szkoły – jako instytucje kształcące dzieci i młodzież oraz ważne ośrodki opiniotwórcze – są właściwym miejscem, w którym tę wiedzę należy upowszechniać i pomagać społeczności lokalnej w identyfikacji i zrozumieniu problemów mających wpływ na jakość życia.
Każda szkoła, która bierze udział w projekcie ESA została wyposażona w mierniki służące do oznaczania jakości powietrza. Dane zbierane przez mierniki są udostępniane przez internet oraz prezentowane na wyświetlaczach w szkole, co umożliwia uczniom, nauczycielom i społeczności lokalnej bieżące monitorowanie jakości powietrza i adekwatne zaplanowanie aktywności.
Najważniejszym celem projektu jest edukacja dzieci i młodzieży, rodziców oraz dostarczenie narzędzi dydaktycznych dla nauczycieli w obszarze ochrony czystości powietrza, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki smogu:
- przyczyn jego powstawania,
- wpływu na zdrowie oraz
- możliwych działań, które pozwalają na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.
Do programu przystąpiło już 461 placówek z całego kraju – ale nabór dla szkół pragnących do niego dołączyć jest wciąż otwarty. Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem formularza elektronicznego.
Zamontowane przez NASK w szkołach czujniki jakości powietrza dokonują pomiarów pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5 – drobniejszych i bardziej szkodliwych, bo z łatwością wraz z krwią już w ciągu 5 minut roznoszonych po całym organizmie człowieka. W trybie ciągłym mierzone są następujące parametry: stężenie pyłu PM2,5 wewnątrz szkoły; stężenie pyłu PM10 wewnątrz szkoły; stężenie pyłu PM2,5 na zewnątrz szkoły; stężenie pyłu PM10 na zewnątrz szkoły; temperatura powietrza na zewnątrz szkoły; ciśnienie atmosferyczne na zewnątrz szkoły; wilgotność powietrza na zewnątrz szkoły.
Co 5 minut są mierzone wielkości stężenia i przesyłane do centralnego serwera, który następnie prezentuje je na portalu projektu oraz na ekranach informacyjnych w wybranych szkołach. Dodatkowo na budynkach szkół instalowane są wyświetlacze LED podające aktualną wartość stężenia pyłu PM2,5 na zewnątrz szkoły.
Ranking 10 szkół z najgorszym powietrzem na podstawie danych z dnia 21 stycznia 2022 – zgodnie z wynikami pomiarów z zamontowanych w szkołach czujników:
źródło: esa.nask.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.