
Podczas konferencji prasowej otwierającej wydarzenie miała miejsce premiera ogólnopolskiego badania postaw ekologicznych “Co Polki i Polacy sądzą o śladzie węglowym”. Badanie, prezentujące wyniki rocznych badań na temat świadomości społeczeństwa w zakresie śladu węglowego oraz ESG, zostało przeprowadzone przez Fundację w partnerstwie z Polskim Panelem Narodowym oraz Kołem Naukowym Studentek i Studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jak wynika z raportu, zaangażowanie Polek i Polaków w ograniczenie śladu węglowego jest stosunkowo niskie, wiele osób deklaruje też niskie poczucie sprawczości i utratę nadziei. W obliczu problemów ludzie zatracają poczucie sprawczości, dlatego potrzebne są rozwiązania systemowe – mówiła prof. Katarzyna Jasikowska z Rady Klimatu przy Instytucie Socjologii UJ.
Ważnym punktem konferencji prasowej była premiera certyfikatu Carbon Footprint Approved – międzynarodowego znaku towarowego przyznawanego dla produktów i usług, które podczas procesu wytworzenia i dostarczenia wykorzystują optymalizację śladu węglowego. Pierwszy certyfikat Carbon Footprint Approved przyznano firmie Fakro.
Na podstawie przeprowadzonych przez nas badań nasuwa się dość smutny wniosek, że spółki nie widzą potrzeby raportowania informacji niefinansowych. Zbyt duża ilość regulacji też nie ułatwia sytuacji. Świadomość raportowania ESG jest na niskim poziomie, zwłaszcza w spółkach, które uważają się za “czyste”, bo wychodzą z założenia, że nie szkodzą środowisku. Osoby stojące na czele spółek znaczenie bardziej przejmują się tym, czego oczekują od nich klienci, i zazwyczaj ten czynnik skłania ich do przygotowania raportów niefinansowych – mówił Mirosław Kachniewski, Prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
ESG podejmuje próbę usystematyzowania pojęć, wprowadza konkretne dane, wymóg kwantyfikowania. Jest to ogromna zmiana, ponieważ obecnie raporty ESG obejmują bardzo szerokie spektrum działań, powiększone o kapitał ludzki – zauważyła Zofia Dzik z Humanities Institute.
W panelu “Od technologii do ekonomii” omawiano niezależność energetyczną przedsiębiorstw oraz wprowadzone i planowane zmiany legislacyjne.
Zarządzanie przedsiębiorstwem w Polsce jest trudne, niezależnie od opcji politycznej. Nie możemy spokojnie przygotować się na czas kryzysu, dlatego inwestycje w OZE wydają się dzisiaj konieczne ze względów bezpieczeństwa – komentował Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy.
Patrycja Wysocka z kancelarii Kos Kubas Gałkowski. Adwokaci oraz Honorata Ścisłowicz z kancelarii HOSS Advisory zgodnie przyznały, że w polskim prawie brakuje jasnych norm lub całkowitych regulacji dla przedsiębiorstw, zwłaszcza w zakresie energetyki rozproszonej. Przedsiębiorcy oczekują instrumentu wspierającego tego typu inwestycje, jest też spora potrzeba w zakresie tarczy energetycznej dla przedsiębiorstw.
Pandemia przyniosła przewartościowanie w firmach. W ankietach badawczych pracownicy zaczęli wymieniać potrzebę poczucia sensu, zwłaszcza młodsze pokolenie. Docenia się ludzi z większym doświadczeniem, ale jednocześnie młodzi pracownicy chcą brać na siebie coraz większą odpowiedzialność – zauważyła Zofia Rogala z Humanites Institute.
Teraz na rynek pracy wchodzi pokolenie Z, które inwestuje w swoje kompetencje, chce się rozwijać. Pracownicy coraz częściej oczekują szkoleń w zakresie kompetencji miękkich, ale też benefitów dopasowanych do ich potrzeb – mówiła Hanna Ryza-Michalik z Columbus Energy.
W bogatym programie pierwszego dnia Carbon Footprint Summit znalazły się również: warsztat ESG, oparty na szczegółowej analityce emisyjności organizacji, hackathon eco-tech oraz finał konkursu Carbon Footprint Challenge Awards 2022, w którym przyznano nagrody w 5 kategoriach: innowacja technologiczna, promotor nauki i wiedzy, eko influencer roku, zielona gmina oraz świadomy pracodawca.
Drugi dzień CFS był bardziej lifestylowy, z zabawami edukacyjnymi, grą miejską, warsztatami dla dzieci, strefą dobrostanu i strefą sharingową. Festiwal zakończył się koncertem finałowym Zielonej Partytury, z udziałem: Misi Furtak, zespołu “Niemoc”, Kachy Kowalczyk z “Coals” oraz Joann Longić z “Tęskno”.
Carbon Footprint Summit jest organizowany przez krakowską fundację Carbon Footprint Foundation, która specjalizuje się w realizacji projektów społecznych i komercyjnych, analizując ślad węglowy produktów, usług, procesów oraz wydarzeń. W ramach celów statutowych fundacja promuje edukację klimatyczną i ekologiczną, rozwijając projekty dla odpowiedzialnego biznesu, takie jak np. Karta Zielonej Transformacji czy Zielony Ślad.
Źródło: ecocarbon.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.