![Zamość otrzyma z NFOŚiGW ponad 29 mln zł na zakup „zielonych” autobusów elektrycznych [źródło: www.gov.pl] Zamość otrzyma z NFOŚiGW ponad 29 mln zł na zakup „zielonych” autobusów elektrycznych [źródło: www.gov.pl]](https://ecieplo.pl/wp-content/uploads/2022/03/729x308-2-2.jpg)
W dniu dzisiejszym została podpisana umowa pomiędzy Miejskim Zakładem Komunikacji Sp. z o. o. w Zamościu, a NFOŚiGW. W ramach projektu powstanie również siedem dwustanowiskowych stacji ładowania pojazdów zasilanych energią elektryczną wyprodukowaną z paneli fotowoltaicznych.
Korzystając z wdrażanego przez NFOŚiGW programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, samorząd Zamościa zakupi czternaście nowoczesnych, ekologicznych autobusów komunikacji miejskiej.
Na ten nowy tabor będzie się składać:
- dziesięć pojazdów klasy Maxi-12 m o mocy nie mniejszej niż 150 kW oraz
- cztery pojazdy klasy Mega -18 m przegubowe o mocy nie mniejszej niż 240 kW
Wszystkie pojazdy zasilane są z baterii kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle). Zasięg dzienny każdego autobusu będzie wynosił około 230 km. Wszystkie będą przystosowane do przewozu osób niepełnoprawnych.
W polityce ekologicznej państwa skupiamy się na poprawie jakości życia Polaków, w tym na zapewnianiu wszystkim lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach jest ważnym krokiem do osiągnięcia tego strategicznego celu – podkreśla minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. – Elektryczne autobusy zastępują pojazdy przestarzałe, nie ekologiczne, szkodliwe dla ludzi i środowiska. Tak zaplanowana modernizacja taboru komunikacji miejskiej ogranicza zanieczyszczanie powietrza i zarazem poprawia komfort podróżowania oraz mobilność mieszkańców. Projekty realizowane w Zamościu i wielu innych polskich miastach są przykładem takiego właśnie podejścia – dodaje szefowa resortu.
W mieście powstanie również siedem podwójnych stacji ładowania autobusów energią elektryczną, wyposażonych w panele fotowoltaiczne. W celu obsługi bezemisyjnych pojazdów elektrycznych akumulatorowych zostanie przeszkolonych co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników.
Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł. W ramach dotacji z programu „Zielony Transport Publiczny” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na realizację i zakupy inwestycyjne ponad 29 mln zł.
Pieniądze z programu „Zielony Transport Publiczny” pozwalają takim miastom jak Zamość gruntownie unowocześnić komunikację zbiorową i zarazem wyraźnie poprawić jej funkcjonowanie, czyli w efekcie pozytywnie wpłynąć na komfort życia mieszkańców – zauważa p.o. prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł Mirowski. Wprowadzenie ekologicznych, zeroemisyjnych autobusów na zamojskie linie komunikacyjne to jeden z czynników osiągania odczuwalnej poprawy jakości powietrza w mieście, co dodatkowo przełoży się poprzez ograniczenie emisji szkodliwych związków, na poprawę zdrowia mieszkańców. A w Zamościu, który jest znanym ośrodkiem turystycznym, nazywanym „perłą renesansu”, odwiedzanym co roku przez setki tysięcy gości z kraju i zagranicy, ma to szczególne znaczenie – uzupełnia szef NFOŚiGW.
Projekt realizowany w Zamościu w ramach „Zielonego Transportu Publicznego” zakłada zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568 ton/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o ponad 4 tony/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,06 tony/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej. – uzupełnia Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Zamościu. – Realizowany projekt stanowi kolejny istotny etap – po zakupie 4 autobusów zasilanych gazem CNG w roku 2006 oraz 12 autobusów zasilanych CNG w latach 2011/12 – w dążeniu spółki do budowania nowoczesnej, ekologicznej komunikacji miejskiej. Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach niniejszego projektu autobusów elektrycznych. – dodaje Szmit.
Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – o projekcie mówi z kolei Andrzej Wnuk, prezydent miasta Zamość.
Celem projektu realizowanego w Zamościu jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok.
źródło: www.gov.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.