Reklama
https://www.bosch-homecomfort.com

Perspektywa rozwoju rynku zeroemisyjnych motocykli i skuterów

Rozmowa z Michałem Dubielem, ekspertem rynku zeroemisyjnych jednośladów, pełnomocnikiem zarządu ds. organizacji i inwestycji Karbon 2, dystrybutora marek Super Soco (Vmoto) oraz Zero Motorcycles w Polsce.

Perspektywa rozwoju rynku zeroemisyjnych motocykli i skuterów
Perspektywa rozwoju rynku zeroemisyjnych motocykli i skuterów

Jak wygląda dzisiaj rynek elektrycznych jednośladów na świecie?

 

Prym wiedzie Azja. Zarówno pod względem rynków zbytu, ale również producentów sprzętu dominują Chiny i Indie. Chiny były prekursorem i to właśnie w Kraju Środka rozpoczęła się transformacja jednośladów do elektrycznego napędu. Należy jednak pamiętać, że w Azji jednoślady są głównym środkiem transportu i nie możemy tych krajów porównywać z rynkami chociażby Europy. Szacuje się, że po chińskich ulicach jeździ już ok. 195 mln elektrycznych jednośladów, a w samym 2021 roku, 70% z 39 mln sztuk sprzedanych jednośladów to właśnie elektryki.

Ile warty jest ten rynek?

Na świecie wartość rynku elektrycznych jednośladów w 2021 roku szacowana jest na 65 miliardów dolarów przy sprzedaży ponad 90 mln sztuk. Wzrost rynku szacowany jest na stałym, 5 proc. poziomie rok do roku. Ma osiągnąć 100 miliardów dolarów w 2030 roku.

Kto na nim rozdaje karty?

Głównymi graczami na rynku są Vmoto Limited, Zero Motorcycles, Niu Technologies, Yadea Group Holdings, Giant Bicycles, Segway, Hero Electric, SUNRA, Okinawa Autotech.

Jak na tym tle wygląda Europa?

To jeden z rynków o największym potencjale rozwojowym i to właśnie o nasze rynki oraz USA walczą azjatyccy producenci. Sprzyja temu duża świadomość ekologiczna mieszkańców Europy, lewarowana różnymi formami wsparcia i dotacji do zakupu elektryków. Wpływ mają także wysokie ceny paliwa, rozwój jednośladowej mobilności „współdzielonej”, a także, coraz częściej, dostawczej. Pandemia Covid-19 również przyczyniła się do rozwoju rynku e-jednośladów, z racji na chęć unikania publicznych środków transportu oraz w wyniku zaburzenia łańcuchów dostaw, a za tym mniejszą dostępność samochodów osobowych w ostatnich 2 latach

2 3

Stary kontynent nie jest chyba jednak jednolity pod tym względem.

Główne rynki to oczywiście Francja, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania i Hiszpania odpowiedzialne za 80% wszystkich sprzedanych jednośladów w UE i Wielkiej Brytanii, co związane jest z większą niż u nas kulturą jazdy tego typu pojazdami oraz przychylniejszym klimatem. W 2021 roku w tych krajach zarejestrowano ok. 100 tys. motocykli i skuterów elektrycznych, co stanowiło ok. 25% wzrost w stosunku do roku 2020.

Jak rozwija się rynek elektrycznych jednośladów w Polsce?

Na rodzimym podwórku możemy także zaobserwować dynamiczne, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty rejestracji nowych e-jednośladów rok do roku, poza 2020 rokiem, covidowym. Liczby są jak na razie zdecydowanie mniej imponujące niż w Azji czy Europie Zachodniej. W 2021 roku odsetek nowo zarejestrowanych elektrycznych jednośladów wynosił ok. 3,5 proc. wszystkich rejestracji. Ponadto ok. 75 proc. rynku stanowią pojazdy o cenach poniżej 7.500 zł. Nie są to pojazdy o najwyższej jakości i nieco psują one opinie na temat elektrycznych jednośladów, jest więc co rozwijać.

5

Klimatu nie zmienisz, przynajmniej nie od razu, ale gdybyś chciał zachęcić Polaków do poruszania się elektrycznymi jednośladami, to co byś im powiedział?

Tylko jedno. Zapraszam na jazdę testową. To przynajmniej 50 proc. sukcesu. Trzeba na własne oczy zobaczyć minę klienta, który zatrzymuje się po 30 metrach z wielkim uśmiechem na twarzy. Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak łatwe i przyjemne jest poruszanie się motocyklem czy skuterem elektrycznym. Właściwie siadamy, wciskamy START i możemy ruszać w miasto. Nie musimy nawet uczyć się zmieniać biegów, ponieważ wszystkie oferowane przez nas pojazdy tego nie wymagają. E-jednoślady są dynamiczne, zwinnie się poruszają i w przypadku tych oferowanych przez nas, świetnie też wyglądają. Dodatkowo, w porównaniu z samochodem, nie musimy martwić się o miejsce parkingowe. Są one ponadto przyjazne dla środowiska, a także łatwe i tanie w utrzymaniu.

Cały wywiad: elektromobilni.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz