Reklama
#

Minister Michał Kurtyka podczas debaty Perspektywy rozwoju elektromobilności. 

Głównym tematem debaty „Perspektywy rozwoju elektromobilności. Priorytety polskie i brytyjskie”  był kwestie rozwoju elektromobilności w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Wzięli w niej udział przedstawiciele rynku pojazdów zeroemisyjnych z obu krajów.

Minister Michał Kurtyka podczas debaty Perspektywy rozwoju elektromobilności. 
Minister Michał Kurtyka podczas debaty Perspektywy rozwoju elektromobilności. [Źródło: www.gov.pl]

Polska wprowadziła kwestię elektromobilności do agendy COP już w 2018 r. Cieszy mnie fakt, że późniejsze konferencje kontynuują ten temat – jest to szczególnie widoczne w agendzie COP26 w Glasgow. Sygnatariusze podpisanej podczas COP24 deklaracji na rzecz elektromobilności  reprezentują ponad połowę ludzkości – jest to obecnie 48 krajów, w tym Polska i UK. Co roku do deklaracji przystępują nowe kraje – deklaracja żyje i pozostaje aktualna – mówił minister Michał Kurtyka podczas debaty.

Reklama
oknonet.pl

Deklaracja jest realizowana m.in. przez coroczne konferencje Global e-Mobility Forum.  Pierwsza edycja liczyła ponad 500 uczestników, druga (zorganizowana online) już ponad 3 000 osób z ponad 110 krajów. Uczestniczyło w niej 11 Ministrów odpowiedzialnych za elektormobilność. Wskazuje to na fakt, iż deklaracja spełnia swoje zadanie, jakim jest integrowanie globalnego ekosystemu elektromobilności oraz tworzenie forum wiedzy i najlepszych doświadczeń – podkreślił minister klimatu i środowiska.

W 2017 r. w Planie Rozwoju Elektromobilności zidentyfikowaliśmy 5 obszarów, na których powinniśmy skupić swoje działania. Były to: popyt, podaż, regulacje, świadomość i sieć. Od tego czasu intensywnie inwestujemy szczególnie w pierwsze 3 obszary, w których zidentyfikowaliśmy przewagę konkurencyjną Polski w porównaniu do innych krajów. Nasze wysiłki docenił m.in. przemysł bateryjny, gdzie jesteśmy europejskim liderem w eksporcie – wspominał minister Kurtyka.

W ramach rozwoju elektromobilności i promowania pojazdów zeroemisyjnych powstał również rządowy program „Mój Elektryk”, prowadzony przez NFOŚiGW. W programie przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie/leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych. Początkowo budżet programu ustalono do kwoty 500 000 000 zł dla bezzwrotnych form dofinansowania. Chcemy tę kwotę zwiększyć do 2 mld zł, w tym 400 mln zł dla osób fizycznych oraz 1,6 mln dla przedsiębiorstw – poinformował szef resortu klimatu i środowiska.

W październiku tego roku NFOŚiGW uruchomi kolejny nabór – 200 mln zł na zakup pojazdów elektrycznych przez przedsiębiorstwa. Będą to tym samym otwarte nabory na kwotę 700 mln zł.

Minister klimatu i środowiska przypomniał również, że do 20 grudnia 2021 r. MKiŚ  prowadzi otwarty nabór konkursowy na autobusy zeroemisyjne dla samorządów. Do dyspozycji jest 1 mld dotacji, z preferencjami dla mniejszych i mniej zamożnych samorządów.

W ramach rozwoju infrastruktury pojazdów zeroemisyjnych do końca października spodziewamy się decyzji Komisji Europejskiej. W ramach tego obszaru NFOŚiGW przygotował program o budżecie 870 mln zł, który ruszy niezwłocznie po uzyskaniu  stosownych decyzji KE – podsumował minister.

Źródło: www.gov.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz