![Premiera polskiego autobusu wodorowego — NesoBus [źródło: grupapolsatplus.pl] Premiera polskiego autobusu wodorowego — NesoBus [źródło: grupapolsatplus.pl]](https://ecieplo.pl/wp-content/uploads/2022/06/polski-autobus-na-wodor-grafika2.jpg)
Konstrukcja NesoBus – polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego, czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce. Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Jest on rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
Polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana — informuje Grupy Polsat Plus.
NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną, pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze — informują dalej jego twórcy.
Zasięg autobusu to do 450 km, a tankowanie trwa tylko 15 minut. Zużywa on średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km. NesoBus ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Autobus jest zbudowany modułowo. To model opracowany przez najlepszych i najbardziej doświadczonych inżynierów z Polski we współpracy z partnerami z Europy i świat
Producenci autobusu na wodór planują rozpocząć produkcję seryjną w Polsce – na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów
Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku — regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku — informuje Grupa Polsat Plus.
źródło: grupapolsatplus.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.