Reklama
https://www.bosch-homecomfort.com

Pakiet Fit for 55- wyzwania polityki klimatyczno-energetycznej

Aktualne wyzwania polityki klimatyczno-energetycznej, w tym również pakiet Fit for 55 tematy rozmów wiceministra klimatu i środowiska Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego z minister ds. europejskich i międzynarodowych Bawarii Melanią Huml. Do spotkania doszło 23 marca 2022 roku w Warszawie.

Pakiet Fit for 55- wyzwania polityki klimatyczno-energetycznej [źródło: www.gov.pl]
Pakiet Fit for 55- wyzwania polityki klimatyczno-energetycznej [źródło: www.gov.pl]

Oba kraje, choć mają inny potencjał gospodarczy, stoją przed podobnymi wyzwaniami związanymi z ekonomicznymi i społecznymi aspektami transformacji energetycznej – powiedział wiceminister.

Zwrócił również uwagę na to, że Polska stoi przed ogromną transformacją, która w ciągu najbliższych 20 lat zaowocuje prawie nowym systemem elektroenergetycznym, transformacją ciepłownictwa i transportu.

 

Transformacja klimatyczno-energetyczna to jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed Polską w najbliższych latach. Transformacja to nie tylko energia, ale także inne sektory gospodarki. Naszym celem jest przeprowadzenie transformacji energetycznej, która nie tylko zadba o klimat, ale także da impuls gospodarce, pobudzi krajowy przemysł i uruchomi innowacyjność, a jednocześnie będzie akceptowalna społecznie. Musimy zapewnić sprawiedliwe warunki dla przekształceń w regionach najbardziej narażonych na obciążenia transformacyjne – mówił.

 

Polska od dawna podnosiła kwestie związane z zagrożeniami związanymi z ryzykiem uzależnienia się od jednego dostawcy surowców energetycznych i podejmowała odpowiednie działania zapobiegawcze. Polegały one na rozwijaniu projektów służących dywersyfikacji dostaw nośników energii tj. terminal LNG, Baltic Pipe. Pozwalać to będzie z czasem na całkowitą rezygnację z dostaw gazu ziemnego z Rosji – dodał.

 

Polska od początku widziała i nadal postrzega CBAM jako bardzo ważny instrument podnoszenia ambicji redukcyjnych poza UE i widzimy potrzebę wprowadzenia tego mechanizmu przy jednoczesnym zachowaniu darmowych uprawnień dla przemysłu europejskiego – stwierdził wiceminister.

 

Minister podkreślił również, że CBAM może z jednej strony wyrównywać szanse dla przemysłu europejskiego, ale z drugiej wpływać na jego konkurencyjność. W tej sytuacji istotne jest odpowiednie zaprojektowanie przepisów tak, aby mechanizm wspierał ambicje redukcyjne bez nadmiernego osłabiania konkurencyjności gospodarki europejskiej.

źródło: www.gov.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz