Reklama
https://www.stiebel-eltron.pl/

Rośnie popularność program „Zielony Transport Publiczny” – Autobusy elektryczne i wodorowe dla polskich miast

Efektem wdrażania nprzez NFOŚiGW programu „Zielony Transport Publiczny” jest coraz szybsze znikanie z ulic wielu polskich miast autobusów spalinowych na rzecz komunikacji zeroemisyjnej tj.: pojazdów elektrycznych i wodorowych. Z programu skorzystały niemal wszystkie samorządy w kraju. Z dofinansowania ekologicznej floty korzystają szczególnie miasta mniejsze i średnie, które najbardziej potrzebują impulsów rozwojowych.

Autobusy elektryczne i wodorowe dla polskich miast – Rośnie popularność program „Zielony Transport Publiczny”[źródło: www.gov.pl]
Autobusy elektryczne i wodorowe dla polskich miast – Rośnie popularność program „Zielony Transport Publiczny”[źródło: www.gov.pl]

Jednym z priorytetów środowiskowej i klimatycznej polityki rządu jest upowszechnianie w Polsce bezemisyjnego transportu publicznego, co ma na celu zmniejszenie zużycia nie ekologicznych paliw, a tym samym poprawienie jakości powietrza w całym kraju. Wsparcie finansowe ze środków publicznych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest kierowane zwłaszcza do miast średnich i małych, które mają mniej możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a borykają się z takimi wyzwaniami cywilizacyjnymi, jak smog i emisja gazów cieplarnianych, a także ze zjawiskiem wykluczenia transportowego. Samorządy w tych ośrodkach coraz chętniej stawiają na rozwój zeroemisyjnej komunikacji lokalnej, widząc w tym szansę na ekorozwój. NFOŚiGW wspiera te społeczne, ekologiczne i modernizacyjne aspiracje miast, zwłaszcza w tzw. Polsce powiatowej. Instrumentem pomocy finansowej jest wieloletni program priorytetowy pod nazwą „Zielony Transport Publiczny” („ZTP”) – informuje NFOŚiGW.

Celem programu „Zielony Transport Publiczny” jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój „zielonej”, inteligentnej mobilności. Program ten jest dostosowany do założeń określonych w Krajowym Planie Odbudowy, dzięki czemu NFOŚiGW może sięgać po środki finansowe z KPO przeznaczone na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako główna instytucja finansująca ochronę klimatu i środowiska w Polsce, od wielu już lat systematycznie i planowo podejmuje działania na rzecz ograniczenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie, wspierając rozwój „zielonej”, ekologicznej komunikacji publicznej w całym kraju. Wcześniej, dzięki dofinansowaniom w ramach takich programów jak „Gepard” czy „Kangur”. Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, samorządy zamówiły niemal 100 autobusów elektrycznych. Teraz jednak, dzięki środkom z programu „Zielony Transport Publiczny”, można tę liczbę zwielokrotnić. To wpłynie na znaczną poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej i tym samym na komfort życia mieszkańców. Upowszechnienie autobusów zeroemisyjnych na liniach komunikacyjnych polskich miast to jeden ze sposobów na osiągnięcie odczuwalnej przez nas wszystkich poprawy jakości powietrza w kraju – podkreśla prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski.

Jak czytamy na stronie NFOŚiGW z dofinansowania w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” korzystają głównie miasta mniejsze i średnie, w których powierzchnia, poziom urbanizacji, liczba mieszkańców oraz potrzeby ludzi w zakresie mobilności są na tyle duże, że niezbędne jest utrzymywanie rozbudowanej sieci miejskiej komunikacji, natomiast ich potencjał ekonomiczny i społeczny – przy odpowiednim wsparciu finansowym ze strony państwa – daje szansę szybszego rozwoju.

Z dofinansowania w pierwszym naborze w programie „Zielony Transport Publiczny” skorzystało kilkadziesiąt miast. Wśród nich między innymi:

  • BOLESŁAWIEC (woj. dolnośląskie): Zakup jednego autobusu o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 1,6 mln zł (dotacja).
  • CHEŁM (woj. lubelskie): Zakup 26 autobusów napędzanych energią elektryczną wytworzoną z wodoru. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 100, 4 mln zł (dotacja).
  • GRUDZIĄDZ (woj. kujawsko-pomorskie): Zakup 17 elektrycznych autobusów akumulatorowych typu midi. Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 35,9 mln zł (dotacja) i niemal 14,2 mln zł (pożyczka).

źródło: ww.gov.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz