Reklama
bosch-homecomfort

JAGA – pół wieku grzejników z pasją – rozdział pierwszy

Wszystko zaczęło się w 1962 roku, kiedy dwóch instalatorów Jan i Gaston Kriekels, niezadowolonych jakością rozwiązań grzewczych dostępnych na rynku, postanowiło stworzyć własne grzejniki: wydajne, lekkie, estetyczne. Z tej potrzeby zrodziła się firma Jaga oraz wielka pasja, która trwa już ponad pół wieku.

JAGA - pół wieku grzejników z pasją - rozdział pierwszy
JAGA - pół wieku grzejników z pasją - rozdział pierwszy [Źródło: jaga.com.pl]

Na skonstruowanie nowego grzejnika, którego sercem był nowoczesny wymiennik o małej pojemności wodnej Low H2O, firma Jaga przeznaczyła wiele czasu i środków. Kilkuletnie badania i wytrwała praca nad projektem zaowocowały w 1966 roku uruchomieniem masowej, w pełni zautomatyzowanej produkcji wymienników ciepła Low H2O w fabryce firmy Jaga w Belgii. Nowoczesna linia mogła wyprodukować 5 tysięcy grzejników dziennie.

Małe, lekkie grzejniki o znakomitej wydajności szybko zdobyły serca klientów i instalatorów okazując się nowatorskim, jak na tamte czasy, rozwiązaniem. Możliwość zastosowania w różnego rodzaju obudowach i montażu w kanałach podłogowych udowodniła trafność opracowanych przez Jagę rozwiązań.

Z dzisiejszego punktu widzenia miarą sukcesu jest fakt, że kształt zaprojektowanego 50 lat temu wymiennika ciepła oraz forma i układ lameli opracowanych przez specjalistów, pozostał niezmieniony i wciąż jest najbardziej efektywny nawet w przypadku wykorzystania w instalacjach z pompą ciepła.

Kolejne „kamienie milowe” w rozwoju firmy Jaga to lata 1975 i 1985. W dobie kryzysu energetycznego Jaga rozpoczęła pracę nad urządzeniami alternatywnymi do pozyskiwania ciepła i w roku 1980 wdrożyła do produkcji kompletne pompy ciepła oraz zaproponowała grzejniki ścienne dostosowane do współpracy z instalacją niskotemperaturową. Rok 1985 przyniósł kolejny kierunek w rozwoju belgijskiego producenta – firma stworzyła kolekcję grzejników dekoracyjnych i łazienkowych wyróżniających się nowoczesnym wzornictwem.

Innowacyjny był również sposób ich prezentacji na artystycznych fotografiach wykonanych w jaskiniach i na tle odrapanych murów. Grzejniki Jaga zostały zauważone przez środowisko projektantów i specjalistów w dziedzinie wzornictwa, a design stał się znakiem rozpoznawczym tej marki.

W 1987 roku powstał grzejnik Taboe z kolektorami pośrodku, który „przełamał” tradycyjną formę grzejników łazienkowych i dzięki któremu marka Jaga stała się inspiracją dla innych producentów. W roku 1989 rynek entuzjastycznie przyjął elegancką Lineę Plus – pierwszy grzejnik ścienny z gładkim panelem czołowym. Model ten wprowadził grzejniki ścienne do świata designu (rok później grzejnik otrzymał prestiżową wzorniczą nagrodę European Design Awards).

Druga połowa lat 90. to pasmo designerskich sukcesów Jaga: w 1997 roku powstał Geo, pierwszy na świecie grzejnik wyprodukowany z naturalnego kamienia, który w tym samym roku zdobył złoty medal za wzornictwo na targach w Paryżu, rok później (1998) na rynek wprowadzona zostaje kolekcja Iguana – absolutny hit wzorniczy i sprzedażowy belgijskiego producenta.

Grzejnik inspirowany dziecięcym rysunkiem słońca jest ciekawy również dlatego, że jego formę można zmieniać w procesie produkcyjnym, uzyskując różny stopień wygięcia. Iguana, wielokrotnie nagradzana za wzornictwo (IF Design, nagroda targów ISH), wraz z grzejnikiem Geo znalazła się wśród eksponatów Muzeum Sztuki Współczesnej w Ghent.

Źródło: jaga.com.pl

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz